17 October, 2012

Bekas ahli USNO dipelawa sertai PAS

Share
Sumber: http://anakbulanmoden.blogspot.com/



PAS Sabah mempelawa semua bekas ahli Pertubuhan Kebangsaan Sabah Bersatu (USNO) untuk menyertai parti itu untuk merealisasikan sebuah 'perjuangan berasaskan keadilan dan kesejahteraan rakyat negeri itu'.

Ketika membuat pelawaan tersebut, Timbalan Pesuruhjaya PAS Sabah, Hamzah Abdullah berkata parti itu telahpun menerima banyak permohonan dari bekas ahli USNO, khususnya dari daerah Tawau.


Dalam satu kenyataan hari ini, beliau berkata, pihaknya PAS Sabah telah menghantar permohonan mereka untuk menjadi ahli PAS kepada ibupejabat PAS pusat.

"Terdapat sejumlah ahli USNO dari Sandakan dan Kota Kinabalu yang juga telah mengisi borang keahlian PAS dan telah diterima menjadi ahli," katanya.

Hamzah berkata, perjuangan PAS mempunyai banyak persamaan dengan USNO di mana asas perjuangan kedua-dua parti ini adalah berdasarkan kepada keadilan sejagat.

"Allahyarham Tun Mustapha, pengasas USNO dan Bapa Kemerdekaan Sabah mempunyai hubungan yang cukup akrab dengan Allahyarham Datuk Yusof Rawa, Presiden PAS kelima selepas Datuk Asri Muda," katanya.

Beliau berkata, Allahyarham Tun Mustapha juga mempunyai hubungan yang baik dengan Subky Latiff, seorang wartawan dan penulis terkenal, yang juga merupakan bekas Pesuruhjaya PAS Selangor.

Menurutnya, UMNO pernah melukakan hati Allahyarham Tun Mustapha sewaktu parti itu hendak memulakan langkah mengembangkan sayapnya ke Sabah.

Oleh itu, Hamzah mendakwa lawatan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak ke Istana Tun Mustapha di Kudat kelmarin "tidak lebih hanya sebagai sebuah lakonan dan helah yang agendanya cuba melunakkan hati para penyokong dan ahli USNO".

"PAS Sabah menasihatkan para penyokong serta ahli USNO agar 'tidak jatuh di lubang yang sama sebanyak dua kali'.

"Insiden yang pernah menimpa USNO juga telah dialami PAS di mana PAS yang telah berkorban dengan menyertai BN atas pelawaan UMNO pada tahun 1974, akhirnya ditendang keluar oleh UMNO apabila merasakan UMNO tercabar dengan kekuatan PAS yang semakin meningkat," dakwanya.

Hamzah mendakwa, USNO juga 'pernah ditendang keluar oleh UMNO' kerana parti itu membangkitkan isu penyerahan Pulau Labuan sebagai Wilayah Persekutuan.

Sehubungan itu, katanya, PAS bersedia mempertimbangkan cadangan bagi meletakkan beberapa bekas pemimpin USNO sebagai calon untuk pilihan raya umum ke-13.

"PAS Sabah telahpun bermesyuarat sebelum ini dan bakal mengumumkan keputusannya pada masa yang sesuai," tambah Hamzah.

Komen Via Facebook

1 ulasan:

Anonymous said...

Peluang Belajar Dalam Bidang Kemahiran,

Tawaran Khas kepada Pelajar SABAH.


SIJIL KEMAHIRAN MALAYSIA TAHAP 1, 2 & 3.

PROGRAM YANG DITAWARKAN

1. JURUTEKNIK ELEKTRIK
2. PENYEDIA KEK (PASTRY)
3. PENYEDIA ROTI (BAKERY)
4. PENYEDIA MAKANAN (CHEF)
5. PENYELIA KAUNTER HADAPAN (FOS)
6. KAPTEN MAKANAN & MINUMAN (F&B)
7. JURUTEKNIK KENDERAAN MOTOR (AUTOMOTIF)

web : www.segi.edu.my
blog : http://stcpi.blogspot.com

SYARAT KEMASUKAN

1. BERMINAT
2. BERUMUR 15-45 TAHUN
3. WARGANEGARA MALAYSIA
4. MEMPUNYAI KELULUSAN SEKURANG-KURANGNYA UPSR atau PMR atau SPM.

YURAN PENDAFTARAN RM260.00 SAHAJA
RM150.00 untuk tiket penerbangan akan ditanggung oleh SEGi.

BERMINAT? HUBUNGI/SMS, Nama Penuh, I/C & Alamat penuh Untuk tujuan Surat Tawaran.

EN. FAREED 013-603 9175

Post a Comment

Hak Cipta & Penafian

SBS MEDIA (Sahabat Blog Sabah) - 2011 Digalakkan untuk sebarang sebaran. Sebarang bentuk salinan kandungan daripada laman ini mestilah disertakan link Sahabat Blog Sabah bagi memudahkan proses rujukan. Kami tidak bertanggungjawab ke atas sebarang komen yang disertakan daripada pengunjung dan menjadi tanggungjawab pengunjung sepenuhnya. Sekian.