18 July, 2010

Barang Naik (BN), rakyat tetap sokong BN, kata menteri

Share

sumber: http://masdarwahid.blogspot.com

Walaupun punca utama BN hampir tumbang dalam Pilihan Raya Umum (PRU) lalu ialah akibat kenaikan harga barang terutamanya harga minyak, namun semua itu tidak pernah diambil iktibar oleh rejim BN.

Terbaru, seorang menteri di Sarawak, Larry Sng berpendapat, kenaikan harga barang secara serentak seperti yang diumumkan oleh bosnya, Najib beberapa hari lalu, tidak akan menjejaskan sokongan rakyat terhadap Barisan Nasional menjelang pilihanraya negeri Sarawak yang akan datang.

Menurut menteri itu, rakyat Sarawak pasti faham alasan kerajaan mengurangkan subsidi dua barangan tersebut dan meminta isu itu tidak dipolitikkan oleh Pakatan Rakyat di negeri itu.

“Rakyat Sarawak pasti faham alasan kerajaan mengurangkan subsidi dua barangan tersebut.

Sudah pasti pembangkang akan mengeksploitasikan isu ini.

Jangan politikkan isu sedemikian,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan Belia Rock-On di pekarangan pusat beli-belah tHe Spring, di Kuching, semalam.

Terdahulul, harga petrol RON95 dan Diesel dinaikkan sebanyak lima sen seliter mulai semalam, manakala gula pula dilonjakkan kepada kepada RM1.90 sekilogram.

Alasan rejim BN menaikkan harga bagi barangan tersebut kononnya untuk membolehkan negara mengurangkan perbelanjaan lebih RM750 juta pada tahun ini.

Untuk rekod, majoriti kawasan di Sarawak masih lagi dikategorikan sebagai luar Bandar dan kira-kira 70 peratus daripada 71 kerusi Dewan Undangan Negeri (Dun) di Sarawak juga terletak di kawasan luar Bandar.

Apabila kenaikan harga barang seperti ini, kesan langsung yang akan menerima azabnya pastilah penduduk luar bandar.

Ini kerana, kawasan mereka yang jauh amat sukar untuk mendapatkan bekalan tersebut dan apabila mereka membelinya, harganya akan meningkat sehingga lima kali ganda dari harga asal akibat kos pengangkutan yang dicaj oleh pihak tengah yang menjual barangan itu kepada mereka.

Semoga rejim BN akan tersungkur di bumi kenyalang pada pilihanraya negeri akan datang

Komen Via Facebook

0 ulasan:

Post a Comment

Hak Cipta & Penafian

SBS MEDIA (Sahabat Blog Sabah) - 2011 Digalakkan untuk sebarang sebaran. Sebarang bentuk salinan kandungan daripada laman ini mestilah disertakan link Sahabat Blog Sabah bagi memudahkan proses rujukan. Kami tidak bertanggungjawab ke atas sebarang komen yang disertakan daripada pengunjung dan menjadi tanggungjawab pengunjung sepenuhnya. Sekian.