16 March, 2012

JENGLOT ?

Share
Sumber: http://abunuha.wordpress.com/


Pagi selasa saya dihubungi oleh Puan Lisa, seorang pegawai sebuah hotel terkemuka di Kota Kinabalu. Mereka menemui jenglot, dakwa mereka di sebuah bilik yang sudah beberapa bulan dikosongkan untuk kerja-kerja pembaikan. Saya jawab, akan menghubungi mereka semula kerana ingin bertanya terlebih dahulu pendapat kawan-kawan lain. Malangnya kerana kesibukan, saya terlupa langsung sehingga mereka menghubungi saya  semula pada pagi rabu.

Saya solat zuhur di Masjid Negeri Sabah dan sekitar jam 2, saya bergerak ke hotel berkenaan bersama-sama Ustaz Haji Muchlish Ali Kasim, sementara Tuan Haji Pozi, Abdul Hamid dan Ustaz Nazri Yakob masing-masing datang sendiri. Kehadiran kami disambut oleh bahagian keselamatan hotel berkenaan, saudara Mazlan. Kelihatannya warga hotel berkenaan ramai yang maklum juga berkenaan penemuan jenglot tersebut.

Kami difahamkan sejak awal penemuan jenglot berkenaan, pihak pengurusan hotel kebingungan hendak melakukan apa-apa tindakan. Khabarnya Puan Lisa menghubungi seorang sahabat kami dan sahabat kami ini pula memaklumkan kepada kami akan masalah hotel berkenaan. Kami kira, pihak pengurusan bertindak bijak mencari pihak yang berkelayakan untuk menyelesaikan isu jenglot mereka. Saya bimbang jika tersalah percaturan, mereka mencari bomoh-bomoh atau pawang-pawang untuk menyelesaikan masalah mereka.

Ustaz Muchlish kata, memang benda ini asalnya adalah alat untuk melakukan sihir. Pengamalnya biasanya akan menjampi dengan serapah-serapah tertentu dengan tujuan menyihir mangsa mereka. Satu segi lagi ‘makhluk’ ini juga selalu dimiliki oleh peminat-peminat aksesori patung sebagai koleksi peribadi mereka, kata Hamid. Keputusannya, kami bawa balik untuk sebagai bahan ‘alat bantu mengajar’ sekiranya ada sebarang kuliah atau ceramah berkenaan tajuk sihir dan seumpamanya.

Komen Via Facebook

0 ulasan:

Post a Comment

Hak Cipta & Penafian

SBS MEDIA (Sahabat Blog Sabah) - 2011 Digalakkan untuk sebarang sebaran. Sebarang bentuk salinan kandungan daripada laman ini mestilah disertakan link Sahabat Blog Sabah bagi memudahkan proses rujukan. Kami tidak bertanggungjawab ke atas sebarang komen yang disertakan daripada pengunjung dan menjadi tanggungjawab pengunjung sepenuhnya. Sekian.