04 July, 2011

Titah Yang DiPertuan Agong Sultan Mizan

Share

sumber: http://monazmuslim.blogspot.com

Pepatah Melayu ada menyebut "Raja adil raja disembah, raja zalim raja disanggah", justeru Sultan Mizan selaku Yang DiPertuan Agong seharusnya menjadi payung bagi rakyatnya. Tidak dipengaruhi oleh mana-mana parti politik samada di pihak pemerintah maupun pembangkang.

Penulis yakin Sultan Mizan sendiri cukup sedar dan tahu apakah yang sedang melanda negara sejak beberapa dekad lalu. Dari masalah rasuah, penyelewengan dan jenayah bunuh kejam terhadap warga Mongolia, Altantuya, kematian misteri Teoh Beng Hock dan pegawai kastam Sarbani. Juga kes remaja yang ditembak mati oleh Polis.

Sebagai rakyat, penulis merasakan sudah sampai masanya YDP Agong
campurtangan dalam situasi mutakhir ini, khususnya tindakan gila pihak Polis menangkap rakyat yang berbaju kuning bagi menghalang himpunan Bersih 9 Julai ini gagal. Dan Agong sendiri tahu Polis bertindak bukan atas lunas undang-undang, tapi menurut arahan politik sempit kerajaan UMNO BN yang semakin takut dengan kebangkitan rakyat.

Setahu penulis, semua Suruhanjaya terletak di bawah YDP Agong, bukannya Perdana Menteri. Justeru Sultan Mizan berhak bertindak atas bidang kuasanya terhadap mana-mana suruhanjaya yang didapati melanggar amanah dalam menjalankan tugas mengikut kehendak parti pemerintah yang terbukti korup dan zalim.

Apakah masih tidak cukup lagi bukti di depan mata betapa dahsyatnya permainan politik keji UMNO selama ini yang menjadikan pembangkang sasaran fitnah mereka sesuka hati.

DUA kes jenayah besar, yaitu pembunuhan kejam Altantuya dan fitnah liwat II terhadap DSAI, penulis kira sudah cukup bagi Agong untuk membuat penilaian semula tentang politik kotor dan jahat UMNO selama ini. Kedua-dua kes ini merupakan penanda aras betapa parti yang memerintah sanggup melakukan apa saja demi mempertahan kuasa, termasuk memperalatkan Polis, Peguam Negara dan Mahkamah bagi menghalalkan tindakan mereka.

Baginda Sultan Mizan juga tidak harus lupa bagaimana UMNO mengkhianati rakyat Terengganu dengan merampas hak royalti minyak negeri itu hanya kerana PAS memerintah pada 1998/2004, sedangkan sebelum itu royalti 5% dibayar kepada kerajaan UBN Terengganu.

Sebagai rakyat, penulis mengharapkan Sultan Mizan dapat berbuat sesuatu demi kepentingan dan kesejahteraan seluruh rakyat, juga demi masa depan negara yang lebih cemerlang.

Apakah Baginda rela membiarkan saja memanda PM Najib melakukan apa saja demi kuasa rakus politiknya hingga negara kini di ambang bankrap, kemrosotan mendadak indeks FDI membuktikan pelabur asing hilang keyakinan terhadap kerajaan UMNO BN, belanjawan defisit 13 tahun berturut-turut mengakibatkan negara menanggung hutang hampir RM500 bilion.

Penulis yakin Sultan Mizan lebih profesional dan peka terhadap apa yang sedang berlaku dalam negara mutakhir ini.

Berikut adalah teks penuh titah Baginda

Beta sedang mengikuti dengan teliti akan perkembangan cadangan Kumpulan Bersih untuk mengadakan perarakan dan perhimpunan beramai-ramai yang bertujuan untuk menyerahkan memorandum kepada Beta selaku Yang di-Pertuan Agong, dan bagaimana pihak kerajaan menangani isu ini khususnya agensi-agensi dan jabatan-jabatan yang terlibat.

Namun Beta yakin kepimpinan negara di bawah Yang Amat Berhormat Dato' Sri Mohd Najib Tun Haji Abdul Razak berkemampuan untuk menangani masalah ini dengan sebaik mungkin.

Beta menyeru di dalam keghairahan sebahagian rakyat berpolitik bagi menyuburkan demokrasi dalam negara kita ini hendaklah dipastikan juga bahawa tuntutan demokrasi itu tidak akan membawa kemusnahan kepada negara.

Kita tidak boleh terlalu terikut-ikut dengan amalan-amalan negara-negara luar secara umumnya kerana keharmonian dan kestabilan negara adalah asas penting bagi sesebuah negara yang perlu semua pihak pertahankan.

Beta juga menyeru kepada pihak kerajaan agar melaksanakan segala amanah yang diberikan kepada rakyat secara adil dan bijaksana dan yang pentingnya Beta selaku Yang di-Pertuan Agong tidak mahu melihat dalam negara bermasyarakat majmuk ini berada di dalam keadaan bermusuhan sesama sendiri ataupun sebahagian rakyatnya bermusuh dengan kerajaan atas apa jua alasan pun.

Setiap permasalahan yang timbul, kita sebagai masyarakat bertamadun hendaklah menyelesaikan secara rundingan dan tidak mengikut perasaan seperti pepatah Melayu "Yang Dikejar Tak Dapat Yang Dikendong Berciciran".

Hakikatnya demonstrasi jalanan banyak membawa keburukan daripada kebaikan walaupun niat asalnya baik.

Sebaliknya kita harus menumpukan kepada matlamat utama memajukan negara, bukannya mencipta masalah yang membuat negara berada terkebelakang. Ingatlah bumi mana yang tidak ditimpa hujan, lautan mana yang tidak bergelora.

Itulah pentingnya sifat kesederhanan dan tolak ansur yang telah begitu lama diamalkan oleh warisan pentadbiran negara.

Wallahu'alam

Komen Via Facebook

0 ulasan:

Post a Comment

Hak Cipta & Penafian

SBS MEDIA (Sahabat Blog Sabah) - 2011 Digalakkan untuk sebarang sebaran. Sebarang bentuk salinan kandungan daripada laman ini mestilah disertakan link Sahabat Blog Sabah bagi memudahkan proses rujukan. Kami tidak bertanggungjawab ke atas sebarang komen yang disertakan daripada pengunjung dan menjadi tanggungjawab pengunjung sepenuhnya. Sekian.