04 September, 2010

Wahai LDP Setialah engkau bersama BN

Share

sumber: http://masdarwahid.blogspot.com

Sekutu tertua BN Sabah, Parti Liberal Demokratik (LDP) buat hal lagi (Baca: lakonan menjelang PRU).

Parti itu antara lain dikaitkan akan meninggalkan rejim BN di Sabah.

Namun, saya berpandangan agar aprti itu kekal dan setialah bersama BN. Janganlah engkau seperti Parti Maju Sabah (SAPP), apabila keluar BN, enggan pula bersama dalam Pakatan Rakyat serta angkuh pula mahu bertanding 48 dari 60 kerusi Dun di Sabah dan selebihnya hanyalah ditinggalkan untuk PKR, PAS dan DAP.

Bila keadaan itu berlaku, maka semakin sukarlah PR untuk menawan Sabah dan semakin bertambah susahlah lagi rakyat Sabah pada masa akan datang yang terus dihimpit kemiskinan, prasarana pendidikan dan luar bandar selain pengangguran dan jenayah yang kian parah di era pemerintahan BN.

Ini kerana tindakan SAPP sekaligus bakal menjadikan saingan tiga penjuru pada Pilihan Raya Umum (PRU) akan datang.

Apa jadi jika LDP meninggalkan BN? Maka mereka akan menuntut kerusi sekarang milik mereka dan seterusnya menyukarkan lagi agihan kerusi PR di Sabah.

Jika LDP kekal bersama BN, parti itu akan terus melambakkan masalah dalam rejim BN seterusnya mempercepatkan kejatuhan rejim itu di Sabah.

Untuk rekod, kerusi yang ditandingi oleh kesemua calon LDP bolehlah dianggap tidak selamat bagi mereka menjelang PRU akan datang.

Kerusi tersebut antaranya ialah Dun Merotai yang sejak sekian lama mahu dirampas oleh Umno di kawasan itu.

Sejak Disember tahun lalu, Umno sudah pun melakukan bancian di kawasan itu dengan upah pembanci yang cukup lumayan berkaitan kehendak pengundi di kawasan itu.

Antara yang boleh saya dedahkan di sini ialah pengundi majoriti tidak kenal wakil rakyat mereka malah ada di antara pengundi atau penduduk di kawasan Merotai, Pasir Putih dan Taman Semarak secara terbuka menyatakan kepada pembanci tersebut bahawa wakil rakyat LDP sejak dahulu lagi tidak pernah turun dan berdailog dengan mereka.

Secara asasnya ada yang lebih menyenangi bekas Adun terdahulu, Datuk Liew Yun Fah berbanding wakil rakyat sekarang.

Merotai sebelum ini diwakili Umno sebelum dirampas oleh LDP sejak dua penggal lalu.

Merotai juga sejak dahulu lagi antara kawasan yang berpeluang cerah di tawan oleh Pakatan Rakyat melalui PAS.

Pada PRU lalu, PAS mencalonkan Pesuruhjaya di kawasan itu dan BN hanya menang 242 undi sahaja.

Satu lagi kerusi ialah bagi Dun Tanjung Kapor.

Kerusi ini sejak dahulu lagi milik LDP dan sentiasa menjadi kerusi panas sejak puluhan tahun lalu.

Faktor kemenangan LDP di kawasan ini banyak bergantung kepada perpecahan undi pembangkang.

Seingat penulis antara lima hingga lapan penjuru kerap berlaku bagi Dun ini sejak puluhan tahun lalu yang suatu ketika dahulu di wakili oleh bekas Ketua Menteri Sabah, yang juga bekas Presiden LDP, Datuk Chong Kah Kiat.

Chong juga bersara dari politik selepas berperang dengan Pengerusi Umno Sabah ketika ini, Musa Aman khususnya berhubung Patung Ma Tzu.

Satu lagi kerusi LDP ialah Parlimen di Sandakan. Pada PRU lalu, Presidennya, Datuk V K Liew hanya menang tipis iaitu 176 undi dan Parlimen itu pernah di tawan oleh calon Bebas pada PRU 2004.

Tambahan pula, kemenangan LDP/BN pada PRU lalu akibat tiadanya kesepakatan antara calon dari parti pembangkang di Sabah.

Dalam erti kata lain, LDP menimbulkan isu dan ugutan untuk keluar parti hanyalah bertujuan menyelematkan sekutu BN paling tua itu di Sabah.

Strategi sama yang kini digunakan oleh SUPP di Sarawak ketika ini yang mahu meninggalkan BN jika Taib Mahmud enggan berundur sebelum pilihanraya negeri akan datang.

Untuk rekod, SUPP di Sarawak juga merupakan sekutu tertua BN di negeri itu.

SUPP juga satu-satunya sekutu BN Sarawak yang sehingga kini tidak mengeluarkan kenyataan berhubung persaraan Taib Mahmud.

Sekiranya LDP meninggalkan BN, ia akan menggembirakan sekutu mereka dari parti berasaskan Cina seperti MCA, Gerakan dan juga parti saigganya yang lain seperti PBS yang akan menuntut kerusi yang mereka tandingi sekarang.

Presiden MCA, Chua Soi Lek, mialnya, semasa kunjungannya di Sabah baru-baru ini mahu parti itu diberi tambahan kerusi pada PRU akan datang yang difahamkan antara kerusi sasaran mereka ialah Dun dan Parlimen yang ditinggalkan SAPP.

Perlu kita fahami, kawasan majoriti Cina di seluruh negara kini boleh dikatakan tidak selamat buat BN dan jika kerusi yang tidak selamat ini pun berlakunya pertembungan lebih tiga penjuru antara BN, PR, SAPP, LDP, parti-parti kecil dan calon bebas, maka makin mudahlah BN untuk menang di Sabah kerana undi untuk Pakatan Rakyat akan berpecah dan mengecil.

Sehubungan itu, LDP wajar kekal dalam BN dan berterusanlah membuat kacau walaupun kamu sebenarnya hanyalah melakukan opera Cina menjelang PRU akan datang.

Komen Via Facebook

0 ulasan:

Post a Comment

Hak Cipta & Penafian

SBS MEDIA (Sahabat Blog Sabah) - 2011 Digalakkan untuk sebarang sebaran. Sebarang bentuk salinan kandungan daripada laman ini mestilah disertakan link Sahabat Blog Sabah bagi memudahkan proses rujukan. Kami tidak bertanggungjawab ke atas sebarang komen yang disertakan daripada pengunjung dan menjadi tanggungjawab pengunjung sepenuhnya. Sekian.