11 December, 2009

Menziarahi mangsa Bot Karam Kudat-Banggi

Share
Sumber: http://islamreturn.blogspot.com/

Petagas-
7 Dis.2009 (Selasa) : Saya dan beberapa orang teman telah berkesempatan untuk menghadiri 'majlis tahlil' keluarga mangsa Bot Karam di Kudat pada malam hari raya Aidiladha baru-baru ini. Kejadian yang berlaku pada 28.Nov tersebut telah meragut lebih 20 nyawa. Menurut tuan rumah Hj. Yahya Othman, 61 (saya memanggilnya Pakcik Yahya), yang juga antara mangsa yang terselamat, dia bersama ahli keluarga seramai 21 orang telah bercadang untuk menyambut hari raya aidiladha di Pulau Bangi bagi merasai kelainan menyambut hari raya korban tahun ini. Namun tidak menyangka kejadian tersebut boleh belaku secara tiba-tiba.

Majlis tahlil di rumah Hj Yahya Othman

Menurut beliau, bot tersebut tenggelam setelah 1 jam perjalanan dari jeti Kudat. Kejadian yang berlaku pada pukul 5.45 petang itu menyebabkan ramai mangsa tidak sempat berbuat apa-apa kerana bot tersebut tenggelam secara tiba-tiba. Kebanyakkan mangsa yang pada mulanya berpaut pada tong ikan akhirnya lemas seorang demi seorang akibat dari keletihan dan kesejukkan. Menurut cerita Pakcik Yahya, mereka terpaksa bertarung dengan maut hampir 7 jam dilautan dan hampir-hampir juga beliau terlepas dari berpaut.

Hj. Yahya Othman menceritakan apa yang sebenarnya berlaku pada hari kemalangan.

Apa yang begitu menyentuh perasaan beliau ialah, daripada 21 orang ahli keluarga beliau yang terlibat pada kejadian tersebut, hanya 5 orang sahaja yang terselamat. Paling menyedihkan, antara mereka yang terkorban tersebut ialah isteri, anak, ibu mertua dan juga anak saudara beliau. Kejadian tersebut belaku dihadapan matanya tanpa dapat beliau buat apa-apa.

Saya turut bersimpati atas apa yang telah berlaku dan mendoakan semoga ruh mereka yang terkorban dikira sebagai antara kematian ‘syahid kecil’ buat mereka. Pada pertemuan yang singkat itu, saya dan beberapa orang teman menyerahkan sedikit wang sumbangan kepada beliau dan keluarga serta mendoakan semoga beliau tabah dalam mengharungi dugaan yang datangnya dari Allah s.w.t ini.

*Hj. Yahya Othman merupakan bekas ADUN Pulau Banggi semasa bersama BERJAYA dahulu. Pada pilihanraya ke-12 baru-baru ini beliau merupakan calon Pakatan Rakyat (PKR).

Komen Via Facebook

0 ulasan:

Post a Comment

Hak Cipta & Penafian

SBS MEDIA (Sahabat Blog Sabah) - 2011 Digalakkan untuk sebarang sebaran. Sebarang bentuk salinan kandungan daripada laman ini mestilah disertakan link Sahabat Blog Sabah bagi memudahkan proses rujukan. Kami tidak bertanggungjawab ke atas sebarang komen yang disertakan daripada pengunjung dan menjadi tanggungjawab pengunjung sepenuhnya. Sekian.