14 April, 2010

'Kg. Bakau - Sejarah Kg. Suluk Berulang Lagi'

Share
Sumber: http://nurilhakim.blogspot.com/

Penulis bersama-sama beberapa orang rakan pernah turun menyantuni masyarakat Kg. Suluk di Likas kira-kira dua tahun dahulu apabila rumah mereka dirobohkan. Ketika itu penulis menjadi Exco Kerohanian dan Sahsiah Majlis Perwakilan Pelajar UMS, sekaligus Pengerusi Ikatan Sahabat EKSAH UMS. Asalnya tinjauan yang dilakukan bertujuan untuk bertemu orang kampung dan bertanyakan khabar mereka, memandangkan 'kemusnahan' secara tiba-tiba terhadap tempat tinggal mereka dapat dilihat dengan jelas bilamana penulis melepasi bulatan Yayasan Sabah ke Kota Kinabalu. Tetapi apabila melihat keadaan penduduk yang terbiar, dan tiada pilihan selain bertahan di balik runtuhan rumah masing-masing untuk berlindung daripada panas dan hujan, penulis tidak sampai hati membiarkan mereka bersendirian. Justeru meskipun tanpa restu pihak universiti yang bimbangkan keselamatan kami, bantuan dan sumbangan dikumpulkan melalui semua saluran yang ada, dan syukur alhamdulillah, penduduk di sana sekurang-kurangnya mendapat bekalan makanan dan pakaian untuk beberapa hari.

Sejarah Kg. Suluk berulang lagi. Sejak 12hb April 2010, perobohan rumah penduduk bermula pula di Kg. Bakau. Penulis difahamkan tujuannya ialah untuk menghapuskan perumahan setinggan PTI dan imej kampung tersebut yang kotor, tetapi pelik bunyinya kerana majoriti penduduk merupakan pengundi berdaftar, dan merupakan pengundi tegar BN. Lebih pelik lagi, kampung tersebut pernah memenangi pertandingan Kampung Terbersih anjuran DBKK sendiri sebanyak beberapa kali. Maka barangkali benar apa yang dikatakan seorang pemimpin masyarakat tempatan, bahawa keadaan kampung sekarang berpunca daripada pihak kerajaan , yang dengan tindakan mereka mengancam sejak dahulu untuk merobohkan kawasan tersebut, menyebabkan penduduk mahu tidak mahu menjaga keselesaan dan kecantikan tempat mereka sendiri.

Apapun isunya, penulis tegas berpendapat tidak ada manusia yang layak dibiarkan hidup bergelandangan. Tidak ada kanak-kanak yang sepatutnya terpaksa berteduh dibawah runtuhan rumah sendiri. Tidak ada perut yang boleh dibiarkan berlapar semata-mata kerana dapur mereka telah diranapkan. Penduduk Kg. Bakau tidak diberikan pampasan, dan rumah sewa yang ditawarkan kepada mereka di Telipok Ria, walaupun sudah dibayar sewa dan kos membaiki kerosakan, rata-ratanya tidak mempunyai bekalan air dan elektrik. Malah, tandas di rumah flat kos murah itu bocor di tingkat sebelah atas, menyebabkan apabila jiran membuang air besar, penghuni di bawah terpaksa menadah hasilnya!

Beberapa penduduk yang sempat ditemubual mengakui kecewa dengan sikap kerajaan yang menghalalkan cara dan membelakangkan perikemanusiaan untuk mencapai matlamat, termasuklah Adun Karambunai, Datuk Jainab Ahmad yang hanya menabur janji manis tetapi langsung tidak kelihatan sepanjang operasi perobohan. Mereka mengakui diri mereka hanyalah semut-semut yang tidak mampu bangkit melawan 'kegajahan' kerajaan.

Malangnya buat pihak yang berkuasa, bukan semua rakyat berasa kecut dan rendah diri untuk berhadapan dengan pihak kerajaan. PSS bersama rakan-rakan NGO akan terus tetap membela nasib marhaen yang terhimpit, dan menyeru pihak lain mengambil tindakan sewajarnya bagi menunjukkan keprihatinan terhadap masyarakat yang tertindas. PSS mengalu-alukan sebarang bantuan dalam bentuk kewangan dan lain-lain bagi meringankan beban penduduk Kg. Bakau.

Keadaan Kg. Bakau yang dirobohkan.

Adik Ian, salah seorang mangsa perobohan yang sudah tidak nampak
halatuju masa depannya. Sebelum ini dia mengikuti kelas Al-Quran di bawah PSS.

Penduduk kampung hanya mampu berteleku memikirkan hari esok.

Masjid Nurul Huda di Kg. Bakau, tidak lama lagi hanya akan tinggal kenangan.

Ibu tua ini mengadu nasib 6 orang anak-anaknya yang masih bersekolah,
selain anak bongsu berusia 9 bulan yang menghidap penyakit jantung berlubang.

Anggota RELA yang tidak bersalah. "Kami hanya menurut arahan."

Sumbangan anda sangat diperlukan. Salurkan ke akaun :

Bank Islam PSS - 10016010043186
CIMB Timb. Presiden PSS - 12180099132527

Komen Via Facebook

0 ulasan:

Post a Comment

Hak Cipta & Penafian

SBS MEDIA (Sahabat Blog Sabah) - 2011 Digalakkan untuk sebarang sebaran. Sebarang bentuk salinan kandungan daripada laman ini mestilah disertakan link Sahabat Blog Sabah bagi memudahkan proses rujukan. Kami tidak bertanggungjawab ke atas sebarang komen yang disertakan daripada pengunjung dan menjadi tanggungjawab pengunjung sepenuhnya. Sekian.