20 January, 2010

Qaedah Sulbah dan 5 Pra-Syarat Kemenangan

Share
Sumber: http://nurilhakim.blogspot.com/

Perjalanan dakwah berdepan dengan pelbagai rencam khususnya dalam merintis jalan baru dan melahirkan qaedah sulbah dari kalangan anak tempatan.

Yang dimaksudkan qaedah sulbah ialah suatu golongan yang dianggap sebagai core group, first-liner ataupun barisan kepimpinan yang mesti lahir melalui satu proses penapisan yang rapi iaitu tapisan pentarbiahan ilmu, kefahaman dan amali.


Qaedah sulbah mempunyai peranan,


1-Sebagai tapak yang kukuh dalam merancang dan merencanakan. Mastermind di dalam kegiatan-kegiatan dakwah yang dijalankan.


2. Kumpulan yang penting yang akan bertindak sebagai pemangkin di dalam skop dakwah dan pentarbiahan .


3. Tulang belakang dalam jamaah Islam dan masyarakat Islam.


4. Golongan yang sentiasa konsisten, iltizam dan istiqamah terhadap dasar dan manhaj yang benar.


Tenaga yang lahir setakat ini majoritinya hanya mampu bekerja, tetapi tidak mampu merancang dan mencatur pergerakan untuk mencapai matlamat. Dimana silapnya?

Seterusnya disenaraikan 5 pra-syarat kemenangan gerakan Islam sebagaimana digariskan oleh seorang ulama muda, Ustaz Nasaruddin Hasan,

1. Gharib (Dagang/Ganjil)

Berdasarkan hadis Rasulullah S.A.W yang masyhur, 'Datang Islam dalam keadaan ganjil, dan ia akan pergi sebagaimana ia datang, beruntunglah orang-orang yang ganjil.'

Melakukan kerja Islam dan menjalani kehidupan sebagai Muslim pada hari ini menjadi suatu kepelikan, lantaran masyarakat yang telah terlalu jauh dipesong dan didoktrin oleh budaya-budaya songsang. Muslimah bertudung labuh disebut pocong dan berpurdah dicop ninja. Malah adik-adik yang bekerja untuk Islam cuba untuk lari daripada label 'budak masjid', walhal kelompok masjidlah yang disebutkan oleh Allah sebagai golongan yang beriman kepadaNya dan Hari Akhirat.

2. 'Adam Isti'jal (Tidak terburu-buru)

Perjalanan dakwah akan memakan masa yang panjang. Selain suatu bentuk tapisan untuk menentukan siapakah yang akan istiqamah, ia mengajar 'amilin untuk berstrategi dan melangkah dengan berhati-hati, sabar dan thabat dalam menarik manusia kepada Islam.

3. Juhdu wal Istimrar (Bersungguh-sungguh dan tidak bermusim)

Perjuangan menjulang Islam menuntut kesungguhan dan sikap tidak mengenal putus asa. Ia ibarat air mengalir, tidak bisa dihalang oleh apa-apa yang mendatang, malah mehnah dan cabaran dihanyutkan bersam oleh gelojak arus pergerakan yang rancak. Ia juga menuntut pengorbanan daripada segala aspek, harta, masa, tenaga bahkan nyawa. Gerakerja Islam juga tidak bermusim, ia bukan hanya hadir ketika program dan usrah, malah penghayatan hidup sebagai Muslim dan pancaran 'izzah Islam melalui akhlaq dan peribadi yang terampil juga merupakan sebahagian besar perjuangan.

4. Tawakkal wal Munajah (Berserah dan munajat)

Tawakkal datang selepas usaha. Tiada istilah tawakkal tanpa usaha terlebih dahulu. Munajat dan pengharapan kepada Allah juga sangat penting, bersumber dari keyakinan yang haq bahawa tidak boleh tidak kemenangan itu datangnya daripada Allah. Tingkatkan keupayaan melaksanakan nawafil seperti qiamullail dan puasa sunat, lazimi ma'thurat dan zikir-zikir harian dan jauhkan sama sekali daripada pengabaian terhadap ibadah fardhu.

5. Himayah As-Syabab wa Hukmah As-Syuyukh (Semangat Orang Muda dan Kebijaksanaan Orang Tua)



Kedua-dua elemen adalah amat penting digabung-jalin agar semangat tidak dilahirkan secara semberono, dan kebijaksanaan tidak hanya bersawang di pemikiran. Dakwah memerlukan kepada planning and practice, perancangan dan pelaksanaan. Dan pendakwah yang bijak tidak akan terjerumus ke dalam practice yang ternyata silap dan salah di dalam sejarah pergerakan lalu. Yang muda dikerah setelah yang lebih lama dirujuk dan kesemua perancangan dan strategi diperhalusi bersama.

Pesan saya kepada 'amilin,

1. Kenali pentas tempat berpencak

Belajar untuk mengenal dan meneliti waqi' atau suasana tempat dakwah dilaksanakan melalui pemerhatian yang analitikal dan perkongsian dengan masyarakat setempat. Jangan takut untuk mencuba tetapi jangan mencuba sesuatu yang telah ternyata silap dan sia-sia di masa lampau. Setiap tempat dan setiap orang memerlukan pendekatan yang berbeza, observe, experiment and conquer.

2. Tingkatkan pembacaan 100x ganda

'Amilin yang hendak lahir sebagai qaedah sulbah mesti mempunyai pandangan yang luas dan matlamat yang jelas. Pemikiran yang tajam akan mampu mencari jalan keluar ketika dihimpit masalah, mencari ruang di tengah kemustahilan dan mengambil peluang ketika ia datang. Lazimi membaca buku-buku fikrah, sirah dan harakah, selain buku-buku pengurusan kontemporari, kerana ia memecahkan sempadan, meluaskan jangkauan selain menjadi sumber pengalaman. Jauhi buku-buku cinta 'islamik' dan novel-novel karut-marut, kerana ia tidak membentuk fikrah selain fikrah bercinta dan banyak mencuri masa yang sepatutnya tumpah ke tempat lain.

3. Cari ruang meningkatkan ilmu

Sentiasa isi masa dengan perkara berfaedah, khususnya mengisi masa dengan wacana ilmiah dalam bentuk program-program yang diadakan di serata tempat. Jangan lepaskan peluang untuk mengikuti sebarang bentuk pengisian selagi ia tidak menyeleweng, dan raikan semua pendapat, dan belajar untuk membuat pertimbangan.

4. Latih diri berfikir dan bereksperiman

Jadikan berfikir sebagai suatu proses yang rutin. Perhati dan jadikan setiap masalah di dunia masalah kita, dan fikirkan penyelesaian kepada semua isu. We are our own king, kita perlu membantu semua orang dan memikirkan semua perkara. Laksanakan mana yang mampu dan rancang solusi yang akan dilaksanakan 10,20 tahun terkehadapan.

Terus dan terus berusaha, berputus asa dan berhenti bukan cara kita. Duhai 'amilin, layakkah anda bergelar qaedah sulbah?

Komen Via Facebook

0 ulasan:

Post a Comment

Hak Cipta & Penafian

SBS MEDIA (Sahabat Blog Sabah) - 2011 Digalakkan untuk sebarang sebaran. Sebarang bentuk salinan kandungan daripada laman ini mestilah disertakan link Sahabat Blog Sabah bagi memudahkan proses rujukan. Kami tidak bertanggungjawab ke atas sebarang komen yang disertakan daripada pengunjung dan menjadi tanggungjawab pengunjung sepenuhnya. Sekian.