22 November, 2011

ISA : Adakah Najib dijerat sepupunya?

Share


sumber: http://monazmuslim.blogspot.com

Mana ada amalan semangat setiakawan dan kesetiaan di dalam UMNO hingga ke saat ini. Yang ada dalam jiwa pimpinan UMNO ialah menjatuh atau memijak kawan sendiri demi menaiki tangga jawatan dalam parti korup itu. Selain hasad dengki dan khianat, amalan memberhalakan pemimpin atasan dah jadi satu kewajipan bagi mereka yang mahukan jaminan kedudukan dan jawatan selamat samada dalam parti maupun kerajaan. Lihat saja gelagat ahli MT UMNO yang sentiasa mengiyakan saja apa yang diucapkan oleh Presiden mereka. Hatta jika kenyataan yang mempersendakan Islam pun disokong sama kerana takut dicop sebagai penderhaka. Senario ini mula berkembang-biak sejak Mahathir menerajui UMNO pada 1982.
Sejarah pertukaran Presiden UMNO sejak zaman Hussein Onn lagi tidak berlaku secara gentleman, sebaliknya kerana 'diasak' oleh Timbalannya. Dan begitulah juga apa yang dialami oleh Mahathir dan Pak Lah.
Bagaimana pula dengan Najib?

Satu hal di luar jangkaan telah pun berlaku dalam negara minggu lalu. Terpampang tajuk utama muka depan akhbar "13 orang ditangkap bawah ISA".

Pastinya berita itu menggemparkan rakyat kerana pada sambutan Hari Malaysia 16 September lalu, PM Najib mengumumkan secara rasmi pemansuhan akta drakonian itu. Hanya menunggu draf baru Akta Keselamatan Negara diluluskan Parlimen bagi menggantikannya.

Dalam konteks penahanan di bawah akta zalim ini, ianya terletak di bawah bidang kuasa Menteri Dalam Negeri sepenuhnya. Bermakna, tangkapan ke atas 13 orang itu dibuat setelah Hishamuddin mengarahkan pihak Polis bertindak.

Yang menjadi tanda-tanya rakyat, mengapa masih ada tangkapan ISA sedangkan akta tersebut telah dimansuhkan.

Atau Hishamuddin sendiri sudah memulakan langkah keduanya untuk menjatuhkan imej sepupunya sendiri selepas tindakan ganas Polis 'membelasah' rakyat dalam Bersih 2.0 lalu?

Segala kemungkinan tidak boleh diketepikan begitu saja sebab dah menjadi tradisi dalam kepimpinan UMNO yang sanggup menjatuhkan siapa saja demi mempercepatkan proses naik ke satu mata tangga lagi menjadi orang No.2 parti dan seterusnya menjawat jawatan TPM.

Dalam keadaan iemj dan kredibiliti Najib terus pudar dengan pelbagai skandal termasuk gaya hidup mewah bininya serta timbulnya desas-desus dah wujud satu gerakan dalaman UMNO sendiri yang mahukan Najib berundur segera, tentunya Hishamuddin melihat senario yang berlaku sebagai satu peluang yang tidak wajar disia-siakan.

Penulis cukup yakin ada 'perbincangan' antara Muhyiddin, Hishamuddin dan Mahathir bagi memastikan Najib terpaksa berundur secara terhormat bagi mengelakkan UMNO lebih awal berkubur. Malahan pimpinan UMNO di semua peringkat turut menyedari Rosmah Mansor merupakan liabiliti kepada parti dan negara.

Ada sumber menyebut, di kalangan wanita UMNO sendiri menjadi kelu lidah mereka bila rakyat mempertikaikan gaya hidup mewah Rosmah. Ini menunjukkan orang Melayu sendiri cukup benci dan meluat dengan Rosmah. Secara tidak langsung Najib dilihat gagal mengawal bininya yang cukup terkenal dengan ilmu hitamnya. Ada sumber menyebut, kini Najib terpaksa mendapatkan khidmat seorang ustaz bagi melawan ilmu hitam bininya.

Waima apa pun, penahanan di bawah ISA itu memang ada agenda tersendiri. Sebagaimana biasa, tentunya ada mangsa yang dijadikan kambing hitam bagi mencapai sesuatu hasrat sebab cara politik UMNO ialah matlamat menghalalkan cara.

Just wait and see what next...

Komen Via Facebook

0 ulasan:

Post a Comment

Hak Cipta & Penafian

SBS MEDIA (Sahabat Blog Sabah) - 2011 Digalakkan untuk sebarang sebaran. Sebarang bentuk salinan kandungan daripada laman ini mestilah disertakan link Sahabat Blog Sabah bagi memudahkan proses rujukan. Kami tidak bertanggungjawab ke atas sebarang komen yang disertakan daripada pengunjung dan menjadi tanggungjawab pengunjung sepenuhnya. Sekian.