01 June, 2011

Khalid Samad di Tadau Keamatan Sabah

Share


sumber: http://monazmuslim.blogspot.com

Semalam, penulis bersama Sdr Fakar menjemput MP Shah Alam di Terminal 2 KKIA pada jam 1.50 petang. Beliau diundang oleh USDA (United Sabah Dusun Association) untuk bersama dalam program Tadau Keamatan yang diadakan di perkarangan rumah Datuk Kalakau Untol.

Selepas makan tengahari di Restoran D'Lengkuas Sembulan, kami terus menuju ke Tang Dynasty Hotel Sepangar untuk check-in. Selepas beliau solat jama' di hotel tersebut, kami terus menuju ke Kampung Bunga, Tenghilan kerana ada program ceramah penerangan Pakatan Rakyat yang dianjurkan oleh PKR Tuaran.

Sambutan penduduk sekitar kampung tersebut sangat baik. Dua buah balai kanopi yang didirikan di perkarangan rumah Sdr Parman dipenuhi hadirin.

Antara pimpinan Pakatan Rakyat Sabah yang hadir, antaranya Dr Hiew MP Kota Kinabalu (DAP), Hj Ansari (Ketua Cabang Tuaran), Anthony (Ketua Cabang Kota Marudu) dan ramai lagi yang penulis kurang kenal.

Pimpinan PR dari Semenanjung selain Khalid, antaranya Kak Wan (Presiden PKR), Faekah Hussin (Setpol MB Selangor), Tian Chua dan Zuraidah.

Khalid Samad berceramah kira-kira sejam sementara menunggu ketibaan Kak Wan dari Kota Belud. Dengan penyampaian yang teratur dan jelas, penulis yakin hadirin yang ada di situ dapat memahami secara jelas apa yang disampaikannya. Antara yang disentuhnya ialah tentang pemberian 20 meter padu air percuma oleh kerajaan PR Selangor, kerjasama erat dalam Pakatan Rakyat, kebaikan dan ketelusan kerajaan PR memerintah 4 buah negeri.

Hadirin dilihat agak emosi dan marah terhadap UMNO BN bila Khalid mendedahkan tentang penyelewengan syarikat air Syabas, isu mahligai Khir Toyo, isu belanjawan defisit sepanjang 13 tahun berturut-turut hingga negara menanggung hutang RM440 bilion. Malah ada yang menjerit "UMNO gila", "UMNO penyamun", "UMNO jahat" dan bermacam-macam lagi gelaran hina untuk UMNO kedengaran.

Selepas 15 minit Kak Wan (Presiden Keadilan) tiba, kami pun beredar menuju ke Kg Serusup Tuaran untuk bersama dalam program penutupan Tadau Keamatan dan penyampaian hadiah kepada para ratu di sana. Kira-kira 500 orang yang hadir.



Majlis tamat kira-kira jam 6.15 petang. Kami diminta oleh Hj Ansari agar ke rumah Tuan Hj Amin untuk bersolat Maghrib dan Hajat yang diimamkan oleh Ustaz Satar.

Selesai saja solat, kami dijamu dengan hidangan istimewa oleh tuan rumah.

Kira-kira jam 7.30 malam, barulah kami bertiga bergerak ke program kemuncak di rumah Datuk Kalakau Untol bersama rombongan Kak Wan. Setibanya di sana, penulis terkejut dengan sambutan rakyat yang sudah memenuhi semua ruang perkarangan rumah. Ketibaan kami di sambut dengan paluan kompang.

Majlis dimulakan dengan bacaan doa' oleh Ustaz Halim Abas (mantan pemimpin Al Arqam). Kemudian disusuli bacaan doa' oleh paderi untuk penganut Kristian.

Ceramah dimulai dengan ucapan oleh Sdr Bobby selaku Setiausaha USDA dan disusuli oleh ucapan yang begitu bersemangat oleh Presiden USDA, Datuk Kalakau Untol. Antara pemimpin Pakatan Rakyat yang berceramah termasuk Faekah Husin, Nik Nazmi, Tian Chua dan Pengerusi DAP. Manakala SAPP diwakili oleh Setiausaha Agongnya.

Kemuncak acara pada malam itu ialah ucapan Khalid Samad dan Kak Wan. Sewaktu Khalid berucap, hadirin memberi tepukan gemuruh. Ada juga kedengaran suara yang menyebut "UMNO Penyamun".

Hadirin tidak berganjak dari tempat duduk mereka sehinggalah majlis penutupan oleh Kak Wan dengan pukulan gong sebanyak 3 kali

Komen Via Facebook

0 ulasan:

Post a Comment

Hak Cipta & Penafian

SBS MEDIA (Sahabat Blog Sabah) - 2011 Digalakkan untuk sebarang sebaran. Sebarang bentuk salinan kandungan daripada laman ini mestilah disertakan link Sahabat Blog Sabah bagi memudahkan proses rujukan. Kami tidak bertanggungjawab ke atas sebarang komen yang disertakan daripada pengunjung dan menjadi tanggungjawab pengunjung sepenuhnya. Sekian.