01 March, 2011

Taktik MIC tambah pengundi baru ?

Share

sumber: http://masdarwahid.blogspot.com

Semasa penulis bekerja di sebuah akhbar pro Umno BN sebelum ini, antara isu hangat ketika itu ialah hilangnya ribuan warga asing berketurunan India di negara ini dan kementerian gagal mengesan mereka.

Selain itu, timbul isu ada kalangan mereka yang bukan berketurunan India berdaftar sebagai ahli MIC demi memastikan bekas presidennya sebelum ini, Datuk Seri S Samy Vellu kekal di puncak kuasa.

Kita sedia maklum, selama ini Kementerian sumber Manusia bukan kuota MIC sehinggalah Umno BN hilang 2/3 pada Pilihan Raya Umum (PRU) lalu.

Difahamkan tindakan Umno menyerahkan kementerian itu kepada MIC bagi mengembalikan sokongan masyarakat India kepada MIC/BN yang menolak parti itu pada PRU lalu.

Semalam, secara rasmi, pemimpin MIC, Datuk Dr. S. Subramaniam meluluskan 45,000 pekerja asing seperti yang diminta oleh Persatuan Peniaga-peniaga India Malaysia kononnya bagi mengisi kekurangan tenaga kerja dalam 13 jenis perniagaan yang diusahakan mereka.

Persoalannya, apakah jaminan kerajaan yang jumlah yang datang itu benar-benar bekerja atau bakal direkrut sebagai pengundi baru untuk MIC menjelang Pilihan Raya Umum akan datang?

Sesuatu yang pasti, sehingga kini kerajaan membisu berhubung 'kehilangan' ribuan masyarakat India yang memasuki negara ini.

Sebelum ini juga timbul isu beberapa masyarakat India yang bukan warganegara dibenarkan bergerak bebas dan memimpin persatuan India yang ahlinya dari segi undang-undang negara hanya dalam kalangan mereka yang warganegara Malaysia.

Pakatan Rakyat harus melihat isu ini dengan baik dan dibimbangi ini satu lagi taktik MIC/BN untuk menambahkan undi mereka pada PRU ke-13.

Beberapa hari lalu pula, Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) bekerjasama dengan pemimpin Umno dikesan membantu sekumpulan masyarakat Sabah di Selangor menukar alamat pendaftaran mereka agar boleh mengundi di kawasan Shah Alam pada PRU akan datang.

Umum mengetahui Shah Alam antara bandar di negara ini yang mejoritinya orang Melayu dan profesional dengan mereka merupakan penyokong tegas Pakatan Rakyat.

Umno Selangor ketika ini diterajui Pengerusi Umno Pusat, Najib Razak dan jutaan ringgit difahamkan disediakan oleh umno untuk merampas Shah Alam sahaja termasuklah mengupah NGO, blogger dan wartawan khas di bandaraya itu.

Sekali lagi penulis berharap Pakatan Rakyat berjaga-jaga dengan taktik terbaru umno BN ini.

Kita memilih pilihan raya kerana masih ada sedikit keyakinan pada sistem itu. Jika tidak, tunggulah gelombang gerakan rakyat sebagaimana yang berlaku di Timur Tengah akan merebak di negara ini.

Situasi itu boleh berlaku apabila sistem pilihan raya tempang, institusi kehakiman kekal diperkudakan demi kepentingan politik sang penguasa selain media yang berat sebelah.

Wallahu'alam.


45,000 pekerja dari India dilulus

Oleh MUZDALIFAH MUSTAPHA
pengarang@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 27 Feb. – Kementerian Sumber Manusia meluluskan pengambilan 45,000 pekerja asing oleh Persatuan Peniaga-peniaga India Malaysia bagi membantu mengisi kekurangan tenaga kerja dalam 13 jenis perniagaan yang diusahakan mereka.

Menterinya, Datuk Dr. S. Subramaniam berkata, keputusan itu dibuat selepas kementerian mengambil kira kesukaran untuk sesuatu perniagaan beroperasi kerana tiada tenaga kerja yang mencukupi.

Katanya, kementerian memahami masalah pengusaha yang gagal mendapatkan tenaga kerja tempatan berikutan keengganan mereka untuk bekerja dalam sektor perniagaan kecil-kecilan.

“Sehubungan itu kementerian bersetuju meluluskan permohonan persatuan berkenaan untuk mendapatkan tenaga pekerja bagi 13 sektor perniagaan.

“Antaranya restoran, kedai runcit, tekstil dan stor getah. Kesemua 45,000 pekerja asing itu adalah dari India,” katanya selepas hadir pada majlis perasmian Wisma Persatuan Pengusaha Restoran India Malaysia (Primas) di sini hari ini.

Majlis perasmian itu disempurnakan oleh Duta Khas Infrastruktur ke India dan Asia Selatan, Datuk Seri S. Samy Vellu.

Persatuan Peniaga-peniaga India Malaysia sebelum ini memohon kerajaan meluluskan pengambilan 90,000 tenaga kerja asing bagi mengisi keperluan di 13 sektor perniagaan.

Menurut Subramaniam, kerajaan hanya meluluskan pengambilan 45,000 pekerja asing selepas mengambil kira pelbagai faktor.

Menurutnya, India dipilih sebagai negara sumber bagi mendapatkan pekerja asing berkenaan kerana kerajaan mendapati aktiviti dan kemahiran pekerja-pekerja terbabit di negara tersebut adalah bersesuaian dengan permintaan.

Jelasnya, kementerian kini dalam proses mengagih-agihkan pekerja berkenaan kepada majikan mengikut kepakaran masing-masing.

Dalam pada itu kata Subramaniam, Wisma Primas setinggi enam tingkat yang bernilai RM3 juta itu turut dijadikan institut latihan bagi tenaga kerja tempatan dalam bidang perusahaan makanan.

Katanya, kerajaan memperuntukkan RM500,000 kepada Primas untuk penubuhan pusat latihan tersebut sebagai menyokong usaha persatuan yang mahu mengurangkan kebergantungan kepada tenaga kerja asing.

Komen Via Facebook

0 ulasan:

Post a Comment

Hak Cipta & Penafian

SBS MEDIA (Sahabat Blog Sabah) - 2011 Digalakkan untuk sebarang sebaran. Sebarang bentuk salinan kandungan daripada laman ini mestilah disertakan link Sahabat Blog Sabah bagi memudahkan proses rujukan. Kami tidak bertanggungjawab ke atas sebarang komen yang disertakan daripada pengunjung dan menjadi tanggungjawab pengunjung sepenuhnya. Sekian.