16 February, 2011

Apa yang membuat revolusi berjaya?

Share

sumber: http://monazmuslim.blogspot.com

Walau aspirasi berbeza, orang Mesir boleh mengambil lima pelajaran dari Pemberontakan Iran pada tahun 1979. Pada tarikh 12 Februari 1979, 32 tahun lalu, Iran mengisytiharkan revolusi berjaya : Shah telah hilang, tentera telah hancur, dan era baru bermula.

Walau apa yang diikuti ternyata sangat berbeza daripada apa yang orang Mesir harapkan, Iran adalah salah satu revolusi besar abad ke-20, dan rakyat Mesir mungkin boleh melihatnya sebagai inspirasi dalam usaha mereka untuk menggulingkan sebuah rejim yang telah berakar-umbi dan mendapatkan hak baru.

Hari ini, tentera Mesir telah mengambil-alih pemerintahan, dengan janji pilihanraya bebas dan adil. Adakah ini bermakna para pemprotes boleh pulang ke rumah masing-masing dan percaya pada tentera mereka? Mesir dan Iran sangat berbeza, juga aspirasi dan eon media mereka, dan, satu harapan, membina masa depan orang Mesir dengan lebih demokratik dan aman, bagi mereka meraih kemenangan popular.

Namun, bagi mereka di sepanjang Nil berubah dengan cepat menghadapi gelombang. Justeru, Revolusi Islam Iran menawarkan beberapa pelajaran yang bermanfaat.

Pelajaran 1 : Revolusi menuntut masa yang panjang

Dari hari ketika Revolusi Iran dianggapi umum telah bermula, dicetuskan oleh kematian 400 orang dalam kebakaran teater di Abadan, bandar minyak utama Iran, dengan kenyataan kemenangan pada 12 Februari 1979, setahun dan sebulan telah berlalu.

Demonstrasi berlaku di musim salji yang teruk dan musim panas membakar, orang ditembak, pemberontakan berlaku selepas media newsworthiness awal mereka tidak lagi dipaparkan oleh media antarabangsa. Namun demonstrasi berlanjutan dan merebak, rakyat terus bertahan, pengorbanan yang telah mereka lakukan terus memacu semangat mereka untuk menggulingkan rejim tentera.

Di Mesir, kita melihat secara jelas tuntutan kepada perubahan adalah tujuan sebenar pemberontakan tersebut - untuk menjatuhkan rejim, bukan hanya kerana banyaknya Gorgan - suka kepala. Pengunduran diri Mubarak, dan beralih ke tangan tentera, ianya soal kecil. Mengubah rejim merupakan satu proses panjang, memerlukan visi dan organisasi, dan, sebagaimana para pemprotes Iran mencari, kekukuhan.

Pelajaran 2 : Rejim yang berakar-umbi tidak lari begitu saja

Setelah tiga minggu pergolakan, Mubarak mungkin, atau tidak mungkin, benar-benar pergi. Secara signifikan, dia masih di Mesir; Presiden digulingkan, seperti Presiden Tunisia Ben Ali, biasanya tidak benar-benar 'hilang' sehingga mereka berada dalam buangan. Shah Iran bertahan selama setahun walaupun nyanyian terus "Matilah Shah". Pada hari-hari terakhirnya, seperti Mubarak, Shah cuba membentuk kerajaan peralihan yang diambil dari rejim yang ada, menggantikan Perdana Menteri dengan wajah baru walaupun dipercayai.

Shah, pada kenyataannya, merujuk pada tiga calon perdana menteri - yang pertama dengan reputasi yang demokratik, kemudian yang umum, akhirnya seorang anggota dari salah satu suku besar Iran dan pemimpin parti pembangkang utama - Front Nasional (meskipun pada saat itu, tapi hanya kulit).

Tiada seorang pun dari mereka yang diterima oleh pemprotes. Seperti wakil presiden Mesir Omar Suleiman, para pemimpin pilihan Shah membuat konsesi kecil disertai dengan ancaman : rakyat harus pulang, tentera mengawal keadaan dan semakin hilang kesabaran, demokrasi gaya Barat tidak sesuai untuk Timur Tengah.

Untuk Iran, seperti Mesir, perkara penting ialah untuk membebaskan diri dari elitis, rejim korup, siapa saja yang dikemudikan. Maka demonstrasi diteruskan, bahkan selepas Shah melarikan diri, bagi memastikan seluruh 'binaan rejim' yang ada akhirnya hanyut.

Pelajaran 3 : Tentera tidak boleh dipercayai

Tidak seperti di Mesir setakat ini, tentera Iran - pada ketika itu dianggap kelima terkuat di dunia - tidak dapat menahan diri dari mengarahkan anggotanya.

Pembunuhan Jumaat pada bulan Oktober 1978, hanya satu daripada banyak contoh, ketika tembakan peluru tajam tentera kepada orang ramai. Dan, walaupun sampai saat ini, tentera Mesir telah menahan diri dari melakukan serangan langsung seperti itu, risikonya akan berulang keganasan terus-menerus atas orang-orang di jalanan.

Tentera, yang sekarang memerintah kerajaan, telah membuat arahan tegas untuk kestabilan, menunjukkan risikonya kekacauan jika tindakan tunjuk perasaan terus berlanjutan. Namun, meskipun kenyataan yang sama dari tentera di Iran, para penunjuk perasaan terus berdemo. Walaupun telah berlaku pertumpahan darah, para pemprotes terus enggan menukar kemarahan mereka terhadap tentera, dan akhirnya, mereka berjaya melemahkan tentera.

Bunga digantung dari barel senjata mereka. Keluarga, teman dan tetangga memeluk dan berbual dengan para tentera apabila mereka berbaris di jalan-jalanjalan, menggantungkan sepanduk di kereta perisai yang diletakkan di tepi jalan, semburan slogan di badan logam kereta perisai di sisi mereka, dan menghiasinya dengan poster-poster.

Untuk Mesir, ini adalah pelajaran penting. Tentera secara signifikan mempertahankan kuasa-tembak, dan hari ini memberikan isyarat bercampur - mungkin saat berbahaya. Ada laporan dari ahli termuda kesatuan yang bergabung dengan para pemprotes, bahkan sebagai penjaga lama telah digali masuk. Tinggal damai dalam menghadapi kekuatan tentera, mungkin ianya salah satu alat terbesar di tangan para pemprotes, dan tiada satu pun akan disia-siakan .

Pelajaran 4 : Pemogokan kunci kejayaan

Di Mesir, salah satu perkembangan 'game-changing' dalam minggu terakhir ini ialah gelombang mogok di wilayah bandar oleh pekerja kilang menuntut gaji yang lebih baik dan manfaat.

Di Iran, mogok yang bermula di lapangan minyak dan merebak ke seluruh negara, begitu kritikal hingga memaksa rejim melutut. Kekurangan gas dan minyak tanah (yang mana kebanyakan isi rumah di Iran bergantung padanya untuk pemanasan sepanjang musim sejuk yang dahsyat, jauh lebih banyak dari Mesir) menyebabkan baris yang panjang di setiap blok dari stesen gas, ramai dari mereka yang menanti selama 48 jam.

Sepanjang malam, pemandu duduk dengan sabar di kereta mereka, dan di bawah motosikal dan gerabak tangan, walaupun kerajaan berkeras bahawa Iran tidak punya simpanan bagi kekurangan tersebut. Petrol hanya diperolehi oleh golongan elit dan tentera, dan memecut kenderaan mereka dengan bangga di jalan-jalan yang hampir kosong, satu langkah popular yang diperkasakan bagi menentang mereka.

Mogok, walaupun tidak selalu berterusan, merebak ke kilang-kilang, kompleks industri, dan begitu kritikal, hingga ke stesen janakuasa elektrik, yang memotong bekalan kuasa selama empat jam setiap hari. Hal ini bertepatan dengan waktu berita televisyen negara yang dikendalikan sebelah malam, merupakan langkah strategik; rakyat Iran makan malam dengan menggunakan lilin dan mendapatkan berita mereka melalui radio, terutamanya BBC.

Mogok yang berlaku menjadi tulang belakan kepada revolusi - sementara membolehkan pemogok bergabung dalam demonstrasi. Mereka menjadikan ekonomi sebagai kekuatan psikologi, dan Iran, seperti orang Mesir, menunjukkan kesediaan untuk hidup dengan kesukaran bagi mencapai matlamat menjatuhkan rejim.

Pelajaran 5 : Media rejim lumpuh merupakan pencapaian penting

Di Mesir, pergolakan telah mencerminkan : demonstrasi bermula dengan blogging dan tweeting, dan memperoleh momentum melalui live webcast, Facebook dan telefon.

Bahkan ketika Mubarak menutup rangkaian internet dan khidmat, komunikasi teknologi tinggi berterusan.

Tentunya, Iran manfaat dari semua ini. Namun, mengambil-alih media yang dikendalikan negara merupakan sebuah loceng-cuaca tentang bagaimana revolusi dilaksanakan. Iran Kayhan dan surat khabar Etela'at, banyak seperti al-Ahram Mesir, adalah suara pemerintah. Ketika Kayhan dan Etela'at buat pertama kalinya menunjukkan orang-orang di jalanan membakar gambar-gambar Shah di mana-mana saja, sehinggakan yang tergantung di setiap dinding pejabat dan ruang keluarga, cengkaman negara yang kuat itu tergelincir.

Hal yang sama telah terjadi dengan al-Ahram, yang mana, minggu terakhir ini, melaporkan lebih berita bahkan-sendirian. Untuk Mesir, ini adalah tonggak sejarah, dan menjadi pemangkin menuju kebebasan media sebenar. Dari banyak kebebasan yang anda cari, kebebasan bercakap, dan hak-hak kebebasan berhimpun, adalah tanda awal kejayaan sebenar.

Gelombang Nil mungkin kelihatan berjaya - tetapi setakat ini, ada beberapa jaminan perubahan muncul dalam kehidupan orang Mesir. Di sebalik kegembiraan itu, perlu diingat wajah-wajah tentera yang sama kekal di tempatnya. Jika gerakan ini hanya sekadar untuk mendapatkan itu, masa lalu Iran boleh membantu untuk membawa dos kenyataan hingga saat ini, dan dengan takdir, mencerahkan masa depan Mesir, bahkan sebagai sendiri tetap en-shadowed.

Dr Roxane Farmanfarmaian ialah salah seorang pensyarah dalam Jabatan Politik dan Pengajian Antarabangsa di Universiti Cambridge. Dia juga seorang Sarjana Pelawat bagi Pusat Timur Tengah di University of Utah. Dia pernah tinggal di Iran semasa Revolusi dan Krisis Tebusan.

Komen Via Facebook

0 ulasan:

Post a Comment

Hak Cipta & Penafian

SBS MEDIA (Sahabat Blog Sabah) - 2011 Digalakkan untuk sebarang sebaran. Sebarang bentuk salinan kandungan daripada laman ini mestilah disertakan link Sahabat Blog Sabah bagi memudahkan proses rujukan. Kami tidak bertanggungjawab ke atas sebarang komen yang disertakan daripada pengunjung dan menjadi tanggungjawab pengunjung sepenuhnya. Sekian.