08 November, 2010

Jangan Sekat Kesedaran Remaja!

Share
Sumber: http://i4a99-cintakanmati.blogspot.com/

Salam perjuangan...

Semoga Allah merahmati kita dan sentiasa mendapat redhaNya. Apa pun kita sebagai hambaNya haruslah selalu menyimpan rasa ketakwaan dalam diri. Berserah sepenuhnya sekuat upaya yang mampu. Sentiasa berusaha meneguhkan iman dan istiqamah dalam amalan. Jangan pula lupa akan nabi junjungan besar kita Nabi Muhammad SAW. Marilah sama-sama memelihara kehormatan baginda dan keluarganya. Sama-sama juga menghidupkan sunah baginda yang sahih dan tidak meragukan. Kerana itu lebih baik bagi kita segabai umat Muslim.

Keadaan dunia sekarang telah memaksa manusia untuk sanggup melakukan apa sahaja demi kepentingan peribadi dan sebagainya. Pelbagai sistem telah tercipta atas kehendak hati manusia untuk merialisasikan impian mereka. Liberalisma sahaja telah mempengaruhi kehidupan masyarakat khasnya masyarakat muslim. Keadaan ini telah terbukti dengan sikap orang muslim yang memisahkan cara hidup Islam dari kehidupan yang sepatutnya. Akhirnya lahirlah pelbagai golongan yang tersepit dengan pemikiran yang sempit. Mengamal pentadbiran dengan cara yang tidak berkonsepkan Islamik, melaksana undang-undang atas aturan ciptaan akal sendiri, membuat sistem jual beli tanpa memikirkan halal haram atau mungkin terlepas pandang hal penindasan.

Inilah suasana persekitaran realiti yang kita dapat saksikan dewasa kini. Ke mana sahaja kita akan menyaksikan karena masyarakat yang bermacam ragam. Andai pikiran kita seorang agamawan, kita akan sakit melihat keadaan jahil remaja kini. Andai pikiran kita seorang rockwan, kita akan merasa biasa dengan gejala samsing kaki lima. Halnya ialah, siapa diri kita untuk menilai semua ini? kalau kita faham Islam, kita akan bersikap kontra dengan masalah ini. Kalau kita tak faham Islam, otak karat kita akan berfikir "its normal, biar depa dengan kehidupan depa, biar aku dengan kehidupan aku". Huu~cakap pun tiada guna.

"Masalah adalah peluang!" bagi mereka yang otak perniagaan, konsep ini selalu dijadikan asas peluang mencari keuntungan. Jika penduduk Kedah mengalami masalah air, si pencari keuntungan (usahawan) akan mengambil kesempatan dengan menjual air bersih kepada penduduk (jom^^). Tapi, bukan ini yang saya nak bincang hee. Kembali pada topik di atas, sebahagian dari kita mula sedar akan keperluan untuk memperbaiki kerosakan masyarakat ini. So, ini juga peluang!=) kenapa? sebab Allah telah berfirman:

"wahai orang-orang yang beriman! mahukah kamu Aku tunjukkan suatu perdagangan yang dapat menyelamatkan kamu dari azab yang pedih? (iaitu) kamu beriman kepada Allah dan Rasul-Nya dan berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwamu. Itulah yang lebih baik bagi kamu jika kamu mengetahui. (Surah As-Saff: ayat 10-11)

Subhanallah! terlalu besar rahmat Allah kan.

Sedarkah kita, rupanya kesedaran masyarakat semakin berkembang di persekitaran kita. Akhirnya berlakulah bertembungan antara yang tiada kesedaran dengan yang ada kesedaran. Kesedaran apa yang saya maksudkan? inilah yang kita katakan kesedaran mahukan Islam yang syumul dapat diamalkan sama ada di peringkat diri hinggalah di peringkat kenegaraan.

Namun perkembangan ini telah mengalami pelbagai sekatan. Mungkin kerana berlaku pertembungan antara kumpulan yang ada kesedaran dengan kumpulan yang berkepentingan. Kita tahu, di awal gerakan kesedaran ini memang kurang kemampuannya dari segi aset kewangan mahupun pembangunan. Contohnya sebuah kelab Islamik mengadakan program Qiamullail di masjid yang disertai pelajar muslimin dan muslimat. Sungguh hebat remaja-remaja ini. Berani mengajak kawan-kawan mereka melahirkan kesedaran. Jadi sudah tentu sebahagian keperluan dan kemudahan itu terpaksa dipinjam. Akibatnya karena birokrasi terpaksa diharungi. Penat meminta pengesahan, terbazir wang tambang, tergendala jadual program. Akhirnya atas alasan sekeping kertas pengesahan yang tak diluluskan penjaga masjid, program terpaksa dipindahkan atau ditunda.

Inilah mereka! terlalu karut. Mengangkat alasan tidak diluluskan pihak atasan lebih rela daripada membiar remaja kemaruk dengan masa yang terbazir di rumah. Inilah mereka! kerana muslimah bermalam di masjid program ditolak lebih selesa daripada melihat remaja dating malam lagi berzina di rumah boyfrend! Bukan ajaran sesat, bukan pula membuat kerosakan masjid. Satu sen pun tak menjejaskan kewangan mereka yang berkepentinagan itu. Lantang berkata Islam dikala berkhutbah, membantu perkembangan kesedaran remaja merasa kaku. Konsep Islam apakah ini? Konsep dakwah apakah ini? Saya bertanya diri sendiri, rupanya tak mudah melaksana dakwah.

Kini semakin jelas cabaran dakwah yang kita bawa di hadapan masyarakat. Ada yang menyokong, ada yang tak ambil peduli, dan ada yang menentang. Di mana sebabnya? Inilah ujian yang kita tempuhi. Perlu muhasabah sepanjang masa. Rupanya kita tak boleh mengharap sepenuhnya pada bantuan manusia. Di situ ada hikmah Allah. Mungkin sekali-sekala perlu koreksi diri. Saling memperbaiki sesama kita.

"tolong-tolong, kenapa saya tak bebas menikmati kehijauan alam.
hei polis, kenapa kamu tergamak menzalimi saya.
makhluk-makhluk sekalian! kebebasan kita tersekat. Huaahhhh" (angsa)
~jiwangs~

Komen Via Facebook

0 ulasan:

Post a Comment

Hak Cipta & Penafian

SBS MEDIA (Sahabat Blog Sabah) - 2011 Digalakkan untuk sebarang sebaran. Sebarang bentuk salinan kandungan daripada laman ini mestilah disertakan link Sahabat Blog Sabah bagi memudahkan proses rujukan. Kami tidak bertanggungjawab ke atas sebarang komen yang disertakan daripada pengunjung dan menjadi tanggungjawab pengunjung sepenuhnya. Sekian.