15 March, 2010

Solat Sunat Istisqa'

Share
Sumber: http://albelurani.blogspot.com/

Bismillah...

Pagi tadi telah berlangsung solat sunat istisqa' (mohon hujan) oleh kerajaan negeri Kelantan.
Harakahdaily.net melaporkan :

" Hujan yang turun di sekitar bandar raya ini membasahkan Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, Timbalan Menteri Besar, Datuk Ahmad Yakob, anggota-anggota Exco dan pegawai kanan kerajaan serta ribuan rakyat yang menyertai solat sunat istisqa.

Hujan agak lebat tiba-tiba turun pada rakaat pertama solat sunat Istisqa yang diadakan di Padang Perdana pagi tadi. Solat tersebut diimamkan Menteri Besar bermula kira-kira jam 8.30 pagi.
Ketika Tuan Guru Nik Abdul Aziz sedang membawa surah pada rakaat pertama tiba-tiba hujan turun agak lebat sehingga membasahkan ribuan yang menunaikan solat.Hujan hanya berhenti selepas selesai solat sunat tersebut ".
Alhamdulillah, di kala kita diuji dengan ketiadaan air Allah SWT telah sediakan solat sunat Istisqa' , jika kita berhajat maka Allah telah syariatkan solat sunat hajat, jika kita mohonkan keampunannya Allah telah syariatkan solat sunat taubat.

Cara dan bagaimana kita memohon kepadaNYA segala-galanya sudah tersedia. Cuma hanya manusia bongkak, takabbur dan sombong sahaja tidak mahu tunduk dan patuh syariat yang Allah SWT telah sediakan.
Waallahu'alam.

Komen Via Facebook

0 ulasan:

Post a Comment

Hak Cipta & Penafian

SBS MEDIA (Sahabat Blog Sabah) - 2011 Digalakkan untuk sebarang sebaran. Sebarang bentuk salinan kandungan daripada laman ini mestilah disertakan link Sahabat Blog Sabah bagi memudahkan proses rujukan. Kami tidak bertanggungjawab ke atas sebarang komen yang disertakan daripada pengunjung dan menjadi tanggungjawab pengunjung sepenuhnya. Sekian.