07 February, 2010

Pusat Operasi PSS

Share
Sumber: http://nurilhakim.blogspot.com/

Saya pernah berhasrat menghidupkan dakwah di bumi Sabah dengan mewujudkan puluhan pusat operasi persatuan di serata pelosok negeri dan menjadikannya pusat pembelajaran Al-Quran, Fardhu Ain, membaca dan mengira selain tempat lepak remaja sambil dihiburkan dengan bahan-bahan ilmiah dan bermanfaat. Ideanya mudah, tetapi untuk melaksanakannya agak susah. Yang paling susah ialah untuk mencari penghuni tetap pusat operasi yang mampu mengorbankan kalau pun tidak sepenuhnya masa untuk dakwah, separuh pun jadilah. Saya memasang cita-cita membuka operasi antara lainnya di Kg. Kobuni dan Kg. Kionsom Kecil, Inanam, di Bundu Tuhan, di Kg. Tinuhan, Tuaran selain di Kg. Likas. Semuanya berpijak di bumi nyata. Kerana di semua tempat telah saya kenalpasti tapak yang boleh digunakan dan 'kaki-kaki' yang dapat membantu. Yang membantutkan ialah masalah yang satu itu-tiada tenaga penggerak tetap.

Walaubagaimanapun, sekelumit hasrat saya tercapai bilamana PSS berjaya membuka satu pusat operasi di Kg. Likas sejak awal bulan Februari ini. Setakat ini ia belum dapat dioperasikan sepenuhnya memandangkan ia agak lengang selain bilik yang digunakan untuk menginap. Justeru kami memohon jasa baik pembaca mengisi kekosongan tersebut dengan memberikan sumbangan kelengkapan dan perabot terpakai, atau sekurangnya menjualkannya kepada kami dengan harga berpatutan. Kelengkapan yang diperlukan adalah seperti berikut:

Rak buku untuk Bilik Sumber (Perpustakaan Mini)
Filing cabinet untuk pejabat
Meja pejabat

Meja komputer
Komputer meja (PC) untuk kegunaan pejabat
Kerusi terpakai, dan meja
foldable
Kipas angin (kipas meja/kipas lantai)
Peralatan memasak
Mesin basuh (kegunaan penginap dan pelajar tuisyen)

TV 24" untuk tayangan pendidikan dan sebagai alat bantu mengajar

Lain-lain yang difikirkan sesuai


Kelengkapan akan digunakan untuk memenuhi fungsi pejabat seperti berikut:

1. Pusat operasi dan pengurusan pejabat PSS
2. Bilik mesyuarat PSS dan KRU
3. Kelas tuisyen dengan konsep pusat tuisyen sebagai rumah kedua
4. Tempat rekreasi dan belajar anak-anak tempatan Kg. Likas
5. Kuliah dhuha berkala di dataran pusat operasi
6. Kelas Al-Quran dan Asas Bahasa Arab
7. Restoran gulai kawah setiap hari Jumaat selepas solat Jumaat





Ya ALLAH jadikan pejabat kami tempat berehat para musafir di jalanMu serta tempat berlindung orang susah.

Untuk menyumbang/maklumat lanjut hubungi Nadir-0198110964.

Komen Via Facebook

0 ulasan:

Post a Comment

Hak Cipta & Penafian

SBS MEDIA (Sahabat Blog Sabah) - 2011 Digalakkan untuk sebarang sebaran. Sebarang bentuk salinan kandungan daripada laman ini mestilah disertakan link Sahabat Blog Sabah bagi memudahkan proses rujukan. Kami tidak bertanggungjawab ke atas sebarang komen yang disertakan daripada pengunjung dan menjadi tanggungjawab pengunjung sepenuhnya. Sekian.