10 December, 2009

Sijil Anak Negeri : Mengapa hanya DAP disiasat?

Share
Sumber: http://masdarwahid.blogspot.com/

Pakatan Rakyat (PR) mempersoalkan mengapa hanya Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) dari DAP sahaja yang disiasat dalam kes Sijil Anak Negeri (SAN) manakala mereka yang ‘ada hubungan baik dengan kerajaan’ didiamkan.

PAS Sabah melalui Timbalan Pesuruhjayanya, Hamzah Abdullah berkata, Ramai dikalangan taukeh-taukeh besar yang memiliki SAN palsu memiliki tanah adat dan membuka ladang-ladang besar terselamat hanya kerana mereka dikatakan menyokong rejim BN.

Menurutnya, mereka juga membolot projek-projek yang dikhususkan untuk Bumiputera serta anak-anak mereka ‘diluluskan’ mengikuti pengajian di UiTM.

“Berita mengenai pemalsuan SAN ini tersebar luas di laman-laman blog serta akhbar tempatan tetapi pemimpin rejim BN khususnya Umno, tidak menunjukkan keghairahan mereka untuk menyiasat jenayah keji ini yang sinonim dengan perangai parti itu.

"Kalau nak tipu boleh, nak selamat dari disiasat pihak berwajib akibat dari perangai menipu boleh, yang penting mesti sokong UMNO/BN,” ujarnya dalam laman rasmi parti itu, http://pasabah.wordpress.com/

Hamzah berkata, SAN tidak diperlukan kerana mana-mana anak yang dilahirkan oleh suku kaum yang diiktiraf sebagai anak negeri pastinya nama suku kaum tersebut akan dicatit dalam sijil lahir mereka. Jadi apa perlu untuk memohon SAN?

Beliau menambah, pengumuman Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Hajiji Mohd Noor tentang pembekuan pengeluaran SAN sebenarnya hanya mendedahkan individu-individu tertentu yang memiliki kuasa, menyalahgunakan proses pengeluaran SAN tersebut kerana dibimbangi ia dibuat bukan berdasarkan kelayakan pemohon tetapi lebih kepada berapa harga yang perlu dibayar untuk mendapatkan sijil itu.

Hamzah turut membidas Pengarah Majlis Hal Ehwal Anak Negeri yang menjadi dalang mengesahkan Sijil Anak Negeri Palsu kerana beliau tidak mempunyai kuasa untuk mengesahkan sesuatu sijil yang dikeluarkan oleh Mahkamah Anak Negeri.

Beliau juga akan mendedahan perangai buruk orang-orang yang berkuasa di Majlis Hal Ehwal Anak Negeri dalam waktu yang terdekat.

Mengulas isu sama, Ketua Penerangan Angkatan Muda PKR (AMK) Sabah, Zainuddin Hasssan berkata, keengganan anggota PDRM menyiasat dan mengambil tindakan ke atas aduan kaum anak negeri terhadap mereka yang memiliki SAN yang kesahihannya diragui adalah punca penggunaan SAN palsu berleluasa di Sabah.

“Jika BN komited memperjuangkan hak peribumi Sabah, mengapa siasatan hanya tertumpu kepada pimpinan pakatan sahaja. Bagaimana denga tauke - tauke proksi BN dan Umno yang merampas ribuan ekar tanah orang kampung dengan mengunakan SAN yang serupa.

“Apakah mereka diberi kekebalan dan imuniti daripada kerajaan dan tidak boleh diambil tindakan Undang Undang,” tegas Zainudin.

Sehubungan itu, beliau menggesa agar siasatan dilakukan terhadap semua aduan yang pernah dibuat oleh kaum anak negeri Sabah jika memang PDRM jujur hendak menangani perkara ini dan bukan menangguk di air keruh untuk mencari untung peribadi.

Sebuah portal berita sebelum ini pernah menyiarkan tindakan seorang wanita berbangsa Sungai di daerah Kinabatangan, Rosmina Nazry, melaporkan kepada Polis akan perbuataan seorang wanita berbangsa Cina tetapi memiliki serta menggunakan satu Sijil Anak Negeri yang tiada rekod di Mahkamah Anak Negeri Kota Kinabalu.

Malangnya aduan Rosminah Nasry kepada Polis gagal disiasat oleh Polis walaupun aduan rasmi telah dibuat di Balai Polis daerah Sandakan.

Terdahulu, Adun tunggal PR di Sabah, iaitu Jimmy Wong Sze Phin dari DAP didakwa menceroboh tanah rizab kerajaan dan taman permainan bertujuan bagi mengubah suai kawasan rumahnya.

Beliau juga didakwa memperolehi SAN secara meragukan yang membolehkannya membeli tanah berstatus tanah anak negeri.

Dakwaan itu dibuat oleh Adun Samsudin Yahya (BN-Sekong) semasa membahaskan bajet Sabah 2010 pada 17 November lalu.

Adun Sekong itu turut mendakwa bahawa "pagar chain link dan stor konkrit" telah didirikan di kawasan lapang Taman Kafar, Jalan Sin On, Tawau oleh Adun PR itu.

Kementerian Kerajaan Tempatan dan Perumahan Sabah telah pun menubuhkan sebuah jawatankuasa khas bagi menyiasat dakwaan itu.

Sijil perakuan Bumiputera atau juga disebut Sijil Anak Negeri telah dibekukan oleh Kerajaan Berjaya pada tahun 1982 ekoran penyalahgunaan kuasa dan pemberian dokumen tersebut kepada golongan yang tidak layak memilikinya.

Kerajaan Berjaya pernah memerintah Sabah dari tahun 1976-1985 dan antara mereka yang berada dalam kabinet negeri pada masa itu ialah Presiden PBS, Pairin Kitingan.

Komen Via Facebook

0 ulasan:

Post a Comment

Hak Cipta & Penafian

SBS MEDIA (Sahabat Blog Sabah) - 2011 Digalakkan untuk sebarang sebaran. Sebarang bentuk salinan kandungan daripada laman ini mestilah disertakan link Sahabat Blog Sabah bagi memudahkan proses rujukan. Kami tidak bertanggungjawab ke atas sebarang komen yang disertakan daripada pengunjung dan menjadi tanggungjawab pengunjung sepenuhnya. Sekian.