03 April, 2012

Ahmad Lutfi Othman bersama penggerak media di Kota Kinabalu

Share

sumber: http://islamreturn.blogspot.com


Salam perjuangan..


Secara pribadi aku mengenali saudara Ahmad Lutfi Othman sejak dari belajar di universiti lagi, apabila minat dan kecenderungan pembacaan isu-isu semasa dan politik mula menguasai diri. Majalah DETIK dan seumpamanya akan menjadi pilihan bacaan pada sekitar era Reformasi 1998. Alhamdulillah.. akhirnya dapat juga bertemu sua dengan beliau dan bertukar-tukar pandangan.

Pada awal sesi pembentangan 'Etika Penulisan dan Kewartawanan Berintegriti' beliau banyak menyentuh tentang hak kebebasan media di Malaysia yang berada pada kedudukan yang teruk. Sebagai contoh, kementerian (kerajaan) boleh menamatkan, menggantung atau mengharamkan cetakan mana-mana terbitan tanpa apa-apa notis tunjuk sebab. Malah pihak yang terlibat tidak boleh mencabar keputusan tersebut pada mana-mana mahkamah.

Beliau juga mengingatkan bahawa seorang wartawan/penulis memerlukan integriti, kridibiliti dan fakta serta ideologi (kekuatan dalaman). Menjadi seorang penulis juga merupakan satu proses dan cabaran paling besar seorang penulis ialah istiqamah. Beliau memetik kata-kata Pak Sako, "Aku boleh sahaja meletak jawatan apabila dilantik sebagai raja, tetapi sekali aku menjadi penulis, tidak sesekali akan aku berundur". 

Program Seminar Kewartawaan dan Media Baru Hadapi PRU13 ini dianjurkan oleh Jabatan IT PAS Negeri Sabah. Turut sama pada majlis tersebut ialah Saudara Suhaimi Embong, Pengarah JITP.


 Ahmad Lutfi ketika menyampaikan pengisian beliau

p/s: Kata-kata Ahmad Lutfi yang aku tag - "Dapatkan rahsia kehebatan disebalik satu penulisan"

Komen Via Facebook

0 ulasan:

Post a Comment

Hak Cipta & Penafian

SBS MEDIA (Sahabat Blog Sabah) - 2011 Digalakkan untuk sebarang sebaran. Sebarang bentuk salinan kandungan daripada laman ini mestilah disertakan link Sahabat Blog Sabah bagi memudahkan proses rujukan. Kami tidak bertanggungjawab ke atas sebarang komen yang disertakan daripada pengunjung dan menjadi tanggungjawab pengunjung sepenuhnya. Sekian.