24 February, 2012

Kempen 1000 Orang Menderma RM 100 Secara Online

Share
Sumber: http://www.addini315.blogspot.com/

KENYATAAN MEDIA SEKOLAH RENDAH ISLAM AL-HAFIDZ ,BANDAR SIERRA ,KOTA KINABALU SABAH. SEKOLAH RENDAH ISLAM (SRI ) YG PERTAMA DI NEGERI SABAH AKAN BEROPERASI JANUARI 2011.

Pendidikan sekolah rendah merupakan tahap yang terpenting dalam pendidikan formal kanak-kanak.Pendidikan pada tahap ini menjadi teras kepada kejayaan sistem pendidikan yang akan datang. Setelah berjaya memperjuangkan penubuhan tadika atau pusat asuhan yang berteraskan sistem pendidikan Islam sejak 25 tahun yang lepas di bumi Sabah ,maka timbul satu kesedaran untuk memulakan dan merintis perjuangan untuk tahap yang kedua iaitu membina Sekolah Rendah Islam (SRI).


Menurut pengerusi jawatan kuasa penubuhan sekolah ,En Mohd Anuar bin Ali ,ianya bermula dengan majlis ilmu,usrah,kuliah,ceramah dan perbincangan tak secara formal mengenai kepentingan pendidikan anak-anak,statistic mengenai masalah social yang melanda pelajar sekolah rendah dan menengah khususnya di Kota kinabalu,maka bermulalah mesyuarat yang pertama penubuhan sekolah pada 11 Oktober 2010. Terbentuklah jawatan kuasa nya yang dianggotai 30 orang  pengasas yang terdiri dari semua lapisan masyarakat,dari jawatan pensyarah di Universiti,guru sekolah,guru agama,peniaga,mekanik,buruh binaan dan kakitangan kerajaan dan swasta.

Bertindak dan bersatu diatas satu niat untuk memperkukuhkan lagi penghayatan Islam di kalangan masyarakat ,maka bermula mesyuarat mingguan,solat hajat  dan kerja yang berterusan, maka 60 orang pelajar dan 9 orang guru akan terlibat mengoperasikan SRI al-Hafidz pada Januari 2011.
Kurikulum sekolah ini adalah gabungan tahfiz,agama dan akademik (KBSR).Pihak sekolah telah mengadakan satu kerjasama pintar dengan Maahad Tahfiz Bustanul Ariffin ,Tanah Merah,Kelantan dan Sekolah Rendah Islam Darul Ulum (SRIDU) Kedah Darul Aman.
Aspek kokurikulum juga tidak akan diabaikan .Pendekatan tarbiyah Islamiyyah akan dilaksanakan di samping pendekatan secara interaktif yang berdasarkan Al-Quran dan As-sunnah akan titik beratkan.Penggunaan alatan multi media juga akan diusahakan. Tekad untuk menjadi sekolah perintis yang berjaya di negeri Sabah di bawah bayu ini akan sentiasa di doakan.
Pihak sekolah meletakkan 6 objektif
1. Menyediakan satu pendidikan bersepadu dunia dan akhirat
2.Melahirkan pelajar yang berilmu,beramal dan berakhlak.
3.Mendekatkan anak-anak kepada al-Quran dan menjadikan Al-Quran rutin bacaan seharian.
4.Menyediakan satu alternative kepada ibu bapa untuk mencorak pendidikan anak-anak
5.Melahirkan pelajar yang menghafaz Al-Quran sekurang-kurangnya 5 juzuk Al-Quran
6.Melahirkan generasi yang mempunyai roh keIslaman dalam kehidupan seharian.
Maka untuk mencapai objektif itu pihak sekolah melancarkan KEMPEN 1000 ORANG MENYUMBANG RM 100 MELALUI ONLINE UNTUK TABUNG SEKOLAH RENDAH ISLAM AL-HAFIDZ. Yang dilancarkan oleh TUAN GURU HJ BAQI BIN OSMAN pada hari Jumaat  16 Disember 2010 melalui munajatnya.
Dana dari kempen ini akan di gunakan untuk mengubahsuai 3 buah kelas,1 pejabat, 1 dewan serbaguna,2 bilik rehat pelajar & guru ,kantin dan perpustakaan. Dana ini juga akan digunakan untuk membeli peralatan sekolah seperti kerusi,meja,aircond dan rak buku.
Beliau juga merupakan ahli majlis NGO Islam Sabah (CONCERN) mengharapkan kempeN ini akan mendapat sokongan daripada umat Islam di Malaysia.
 Sumbangan boleh dimasukan kedalam  akaun BIMB (10016010078210) MAYBANK ISLAMIC (560214005477) ATAS NAMA SEKOLAH AGAMA RAKYAT AL-HAFIDZ

Komen Via Facebook

0 ulasan:

Post a Comment

Hak Cipta & Penafian

SBS MEDIA (Sahabat Blog Sabah) - 2011 Digalakkan untuk sebarang sebaran. Sebarang bentuk salinan kandungan daripada laman ini mestilah disertakan link Sahabat Blog Sabah bagi memudahkan proses rujukan. Kami tidak bertanggungjawab ke atas sebarang komen yang disertakan daripada pengunjung dan menjadi tanggungjawab pengunjung sepenuhnya. Sekian.