29 September, 2011

Lebih 70% Sokong Perlaksanan Hudud

Share
Lebih daripada 70% (di antara mereka lebih lelaki berbanding perempuan) mahu Al-Quran bagi menggantikan Perlembagaan Persekutuan Malaysia. Umat Islam di Sabah dan Sarawak kurang begitu, hanya separuh daripada mereka mahu penggantian Perlembagaan Persekutuan oleh Al-Quran.

Di seluruh negara, bantahan terhadap murtad adalah hampir sebulat suara di 98,3%. Diminta untuk memilih, hampir 80% mentakrifkan diri mereka sebagai orang Islam, manakala kurang daripada 15% mentakrifkan diri mereka sebagai rakyat Malaysia. 5.5% mentakrifkan diri mereka mengikut etnik mereka.

Konservatif sosial yang jelas mungkin menjadi punca kebimbangan di kalangan pemerhati yang menyokong masyarakat demokratik yang liberal. Walau bagaimanapun, adalah penting untuk membezakan antara konservatisme sosial dan sokongan untuk autoritarianisme. Pada pandangan pertama, jawapan mungkin mencadangkan sokongan yang meluas di kalangan belia Islam Malaysia untuk konservatif sosial.

Tetapi keutamaan ketara undang-undang Syariah dalam Perlembagaan Persekutuan mungkin tidak semestinya menunjukkan sokongan meluas untuk Syariah, tetapi juga boleh mencerminkan rasa tidak puas hati dengan Perlembagaan Persekutuan. Perlu diingat bahawa dalam tahun-tahun kebelakangan ini banyak buku dan keping pendapat telah menyebut bahawa Perlembagaan Persekutuan telah dipinda berkali-kali, dengan banyak membayangkan bahawa persekitaran di sisi undang-undang telah menderita akibat, atau memberi tanggapan bahawa Perlembagaan Persekutuan tidak mempunyai perlindungan terbina yang mencukupi terhadap kerajaan dengan majoriti besar.

Sumber : Kajian Merdeka Centre ( SEA Muslim Youth Survey 2011 - Malaysia & Indonesia )

Komen Via Facebook

0 ulasan:

Post a Comment

Hak Cipta & Penafian

SBS MEDIA (Sahabat Blog Sabah) - 2011 Digalakkan untuk sebarang sebaran. Sebarang bentuk salinan kandungan daripada laman ini mestilah disertakan link Sahabat Blog Sabah bagi memudahkan proses rujukan. Kami tidak bertanggungjawab ke atas sebarang komen yang disertakan daripada pengunjung dan menjadi tanggungjawab pengunjung sepenuhnya. Sekian.