27 January, 2011

KUNJUNGI TUN SAKARAN - LAGI ENAM JUTA

Share
Sumber:  http://abunuha.wordpress.com/

BERITA 1



Berikutan beberapa keputusan mesyuarat JK Wakaf Masjid Penampang, satu pertemuan dan kunjungan hormat ke atas Yang Di Pertua Pertubuhan Islam Seluruh Sabah (USIA) Yang Amat Berbahagia Tun Sakaran Dandai telah diadakan pada jam 11.30 pagi isnin lalu di tingkat 1 Bangunan USIA Sembulan. Kunjungan JK Wakaf diketuai oleh pengerusi Tuan Haji Sainuri Yahmin dan tujuh AJK yang lain.
Dalam pertemuan hampir sejam itu, Tuan Haji Sainuri bagi pihak  seluruh ahli  jawatankuasa  telah menyatakan hasrat untuk memohon bantuan dan nasihat Tun Sakaran bagi mencari sumber dana terutama daripada individu korporat dan berpengaruh di negeri dan negara ini.

Tun Sakaran pula menyatakan syukur dan tahniah kerana usaha murni yang dilakukan oleh JK wakaf dan seluruh umat Islam yang menyumbang bagi tertegaknya sebuah rumah Allah di daerah Penampang suatu hari nanti. Beliau turut menceritakan pengalaman menziarahi masjid-masjid di Singapura, Taiwan, Hongkong dan Turki yang menurutnya pengurusan masing-masing kreatif untuk mengimarahkan masjid bagi menarik jamaah datang memakmurkannya.

Memetik sebuah hadith Rasulullah SAW, beliau mengingatkan berkenaan manusia terbaik yang boleh memberi manfaat kepada orang lain. Saya tertarik dengan perumpamaan yang beliau utarakan, katanya umpama sebiji benih yang ditanam, berhasil dan berkekalan hingga ke anak cucu. Beliau memberi contoh usaha orang tua zaman dahulu yang suka menanam buah-buahan untuk dinikmati oleh generasi berikutnya walaupun mereka yang menanam tidak sempat merasa manis buah berkenaan.

Beliau dalam kesempatan itu turut menyatakan hasrat untuk membantu berdasarkan pengalaman dan pengaruh yang ada untuk menyebarluaskan dan berhubung langsung dengan pemimpin tertinggi negeri dan negara bagi mencari dana pembinaan masjid ini. Dalam masa yang sama, beliau turut mengingatkan agar sama-sama menjaga hubungan dengan Allah SWT dengan bermunajat kepada-Nya agar semua pihak dibukakan pintu hati untuk menyumbang ke dana wakaf ini.




BERITA 2



Malam isnin lalu Jawatankuasa Wakaf Masjid Penampang bermesyuarat lagi dipengerusikan oleh Tuan Haji Sainuri Yahmin di Pejabat ABIM, Sembulan dengan kehadiran yang agak memberansangkan. Saya kira semuanya masih bersemangat untuk berjuang demi merealisasikan tertegaknya sebuah masjid di daerah Penampang.

Walaupun saya beberapa kali tidak dapat hadir kerana sering bertembung program dengan mesyuarat ini, saya tetap diberi maklumat berharga tentang perkembangan JK wakaf ini. Beberapa minggu lalu, mesyuarat dimaklumkan bahawa sebidang tanah yang dimaksudkan untuk dimajukan sebagai masjid Penampang telahpun dibayar harganya dengan kadar tidak kurang setengah juta.

Tugas yang utama bagi semua JK ini bahkan semua umat Islam ialah terus  mempromosi kepada pelbagai pihak agar membantu dalam pembinaan masjid ini. Secara peribadi saya merasakan promosi belum digerakkan seratus peratus kerana masih ramai umat Islam tidak mengetahui usaha ini. Bahkan barangkali ramai umat Islam di Kota Kinabalu dan sekitarnya tidak mengetahui Penampang tidak mempunyai masjid sendiri.

Justeru umat Islam ditagih untuk menyebarkan maklumat ini, menyumbang dan menyampaikan hasrat murni ini kepada umat Islam yang lain di mana juga berada agar semuanya mendapat saham sedekah jariah dengan mewakafkan wang sedikit atau banyak untuk pembinaan masjid ini. Sebagaimana diwar-warkan, kos keseluruhan ialah RM6.5 juta termasuk pembelian tanah yang sudah dibayar.
Antara usaha yang boleh digerakkan bersama ialah :

1) Jabatan, syarikat, kumpulan atau perseorangan mengundang wakil JK ini untuk menyampaikan ceramah berkenaan pembinaan masjid ini dengan niat untuk mempromosi serta memohon sokongan dan sumbangan umat Islam.

2) Para ustaz, pendakwah dan sesiapa sahaja yang berkemampuan agar bercakap berkenaan hal ini di mana sahaja. Dalam khutbah jumaat, ceramah, tazkirah, forum dan seumpamanya. Selain berkenaan keutamaan membantu membina rumah Allah, penerangan berkenaan wakaf juga perlu dijelaskan.

3) Memanjangkan maklumat ini melalui pelbagai kaedah kepada rakan taulan, saudara mara, rakan sepejabat, jiran tetangga, jamaah masjid dan sebagainya. Semua umat Islam boleh berperanan sebagai pengamal media melalui sms, blog, facebook, fax. Pendeknya apa juga cara dan kaedah sekalipun.

4) JK Wakaf ini juga mengalu-alukan sebarang cadangan bernas termasuk kaedah penyebaran yang berkesan, memperkenalkan JK dan hasrat ini kepada ahli-ahli korporat dan hartawan yang berjiwa dermawan untuk didekati seterusnya berpotensi menyumbang untuk masjid ini.

Sebarang pertanyaan boleh dikemukakan kepada : Jawatankuasa Wakaf Masjid Penampang D/A Lot 28, Tingkat Satu Lorong Grace Square Jalan Sembulan 88100 Kota Kinabalu Sabah No Tel: 088-212080 No Faks: 088-212080.

No Akaun Bank Islam 100 160 100 745 17

Komen Via Facebook

0 ulasan:

Post a Comment

Hak Cipta & Penafian

SBS MEDIA (Sahabat Blog Sabah) - 2011 Digalakkan untuk sebarang sebaran. Sebarang bentuk salinan kandungan daripada laman ini mestilah disertakan link Sahabat Blog Sabah bagi memudahkan proses rujukan. Kami tidak bertanggungjawab ke atas sebarang komen yang disertakan daripada pengunjung dan menjadi tanggungjawab pengunjung sepenuhnya. Sekian.