09 August, 2011

Janji pencapaian NKRA untuk pengetua sekolah hanya omongan kosong!?

Share

sumber: http://islamreturn.blogspot.com

Salam Ramadhan..

Baru-baru ini setelah selesai kuliah bulanan (usrah kawasan Sepanggar) di Pejabat PASTI kawasan Sepanggar, aku disapa oleh seorang guru yang mengajar di salah sebuah sekolah di Kota Kinabalu. Menurut beliau, sebelum ini pengetua sekolah-sekolah menengah telah dipanggil dan diberi taklimat berkaitan NKRA dan ditaburkan janji-janji. Antaranya ialah, bagi sekolah yang mendapat pencapaian terbaik iaitu peningkatan ranking melebihi angka tertentu akan diberi insentif kepada sekolah, guru dan pengetua. Namun apa yang terjadi, setelah sekolah beliau telah berjaya memenuhi syarat-syarat tersebut, janji-janji yang ditaburkan itu hanya tinggal janji.

Sekadar hiasan

Rupa-rupanya, insentif tersebut hanya diberikan kepada satu sekolah sahaja daripada keseluruhan sekolah di Malaysia. Pengetua dan guru-guru yang telah berusaha bersungguh-sungguh dan telah berjaya, berasa tertipu dengan apa yang telah terjadi. Perkara sebegini sepatutnya tidak berlaku seandainya Malaysia betul-betul ingin mencapai sebuah negara maju menjelang 2020. Malang sungguh Malaysiaku!


p/s: Budaya UMNO kini telah merebak dalam segenap kementerian kerajaan.. malang sungguh Malaysia berkerajaankan UMNO/BN. Kalau ragu-ragu dengan cerita ini, cubalah bertanya kepada pengetua-pengetua diluar sana.

Komen Via Facebook

0 ulasan:

Post a Comment

Hak Cipta & Penafian

SBS MEDIA (Sahabat Blog Sabah) - 2011 Digalakkan untuk sebarang sebaran. Sebarang bentuk salinan kandungan daripada laman ini mestilah disertakan link Sahabat Blog Sabah bagi memudahkan proses rujukan. Kami tidak bertanggungjawab ke atas sebarang komen yang disertakan daripada pengunjung dan menjadi tanggungjawab pengunjung sepenuhnya. Sekian.