09 June, 2011

Tawan 10 Parlimen Sarawak - Mat Sabu

Share

sumber: http://masdarwahid.blogspot.com

Pakatan Rakyat (PR) mensasarkan untuk memenangi minimia 10 kerusi Parlimen di Sarawak pada Pilihan Raya Umum (PRU) akan datang, kata Timbalan Presiden PAS, Mohd Sabu.

Antara kerusi itu, kata beliau termasuklah Parlimen Miri, Parlimen Baram dan Parlimen Sibuti.

"Walaupun pilihanraya Sarawak baru berakhir, kita jangan terlalu leka kerana PRU ke-13 kian hampir.

"Ada yang cakap (PRU akan diadakan pada) Julai atau November (tahun ini) atau awal tahun depan, maksudnya ia (PRU) akan diadakan dalam masa terdekat,” katanya di Miri baru-baru ini.

Sebelum ini, Biro Sains dan Kesihatan KEADILAN, Dr Lee Boon Chye berkata, PR Sarawak hampir pasti menawan empat kerusi Parlimen di negeri itu berdasarkan keputusan pilihanraya Sarawak lalu.“Jika kita terjemahkan keputusan Pilihanraya Sarawak lalu kepada keputusan Pilihan Raya Umum (PRU) mendatang di Sarawak, saya berpendapat PR hampir pasti menambah empat lagi kerusi Parlimen berbanding dua ketika ini,” katanya pada majlis makan malam anjuran KEADILAN Stampin baru-baru ini.

Pada PRN lalu, PR menang bagi kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Batu Lintang, DUN Kota Sentosa dan DUN Batu Kawah yang terletak di bawah Parlimen Stampin, manakala DUN Repok dan DUN Meradong (Sarikei), DUN Bukit Assek dan DUN Dudong (Lanang) serta DUN Piasau dan DUN Pujut (Miri) dengan ke semua kawasan itu majoritinya masyarakat Cina.

Menurutnya, angin perubahan dalam PRN lalu tidak hanya berlaku dalam kalangan masyarakat Cina tetapi juga kaum-kaum lain seperti yang berlaku di DUN Beting Maro yang majoritinya masyarakat Melayu/Melanau apabila PR hanya tewas majoriti 391 undi.

“Pilihan raya ini membuktikan keputusan KEADILAN bersama DAP dan PAS untuk membentuk parti berbilang kaum adalah keputusan tepat dan pastinya usaha untuk memastikan sebanyak mungkin kerusi Parlimen di tawan PR pada PRU akan datang kian giat dijalankan di Sarawak," tambahnya.

Ketika ini PR Sarawak hanya memiliki dua Parlimen iaitu di Sibu dan Kuching yang diwakili DAP.Sementara itu, beberapa tahun lalu, Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam satu ceramah di Sabah menegaskan, bagi memudahkan PR menawan Putrajaya, gabungan KEADILAN, PAS dan DAP perlu menang minima 10 kerusi Parlimen di Sabah dan 10 lagi kerusi Parlimen di Sarawak.

Komen Via Facebook

0 ulasan:

Post a Comment

Hak Cipta & Penafian

SBS MEDIA (Sahabat Blog Sabah) - 2011 Digalakkan untuk sebarang sebaran. Sebarang bentuk salinan kandungan daripada laman ini mestilah disertakan link Sahabat Blog Sabah bagi memudahkan proses rujukan. Kami tidak bertanggungjawab ke atas sebarang komen yang disertakan daripada pengunjung dan menjadi tanggungjawab pengunjung sepenuhnya. Sekian.