15 June, 2011

Sajak: Bangsa Apakah Aku?

Share

sumber: http://islamreturn.blogspot.com


Bangsa Apakah Aku?

Bangsa apakah yang lebih pengecut apabila hidup di bawah ketakutan penjajah..
Bangsa manakah yang lebih hina apabila tunduk pada penjajah..
Minda dan jiwa terus menerus di hujung muncung senjata..
Akhirnya bangsa ku terus dihina..

Bangsa apakah aku ini andainya aku seperti itu..
Berapa banyak lagi maruah yang ingin aku serahkan..
Sedangkan aku hanya mempunyai satu maruah..
Andai maruah itu digadai, nyawalah galang gantinya..

Sedarlah, aku dilahirkan bukan dimuncung senjata penjajah..
Aku dilahirkan dengan laungan azan yang meninggikan kalimah Allah..
Laungan itulah yang kini meresap di dalam tulang belulang aku..
Sedarlah, kalimah itu jugalah yang membebaskan aku dari berhambakan syaitan..

Bangunlah dari lena bangsa yang pengecut dan hina..
Bangun dari terus diperbodohkan dengan bayang-bayang penjajah..
Kerna aku adalah bangsa yang mardeka fikiran dan perjuangan..
Aku bangsa yang bebas dari kehinaan dan kebaculan terhadap penjajah..
Aku adalah bangsa yang MARDEKA!

p/s: khas yang menganggap ugutan mampu membaculkan perjuangan..

Komen Via Facebook

0 ulasan:

Post a Comment

Hak Cipta & Penafian

SBS MEDIA (Sahabat Blog Sabah) - 2011 Digalakkan untuk sebarang sebaran. Sebarang bentuk salinan kandungan daripada laman ini mestilah disertakan link Sahabat Blog Sabah bagi memudahkan proses rujukan. Kami tidak bertanggungjawab ke atas sebarang komen yang disertakan daripada pengunjung dan menjadi tanggungjawab pengunjung sepenuhnya. Sekian.