24 December, 2009

ISTAK, Minuman Alternatif Kepada Montoku Di Sabah

Share
Sumber: http://mujahideen-islam.blogspot.com/


Salam alayk'.. ISTAK merupakan minuman yang sekali dilihat pada bentuk dan rupanya seakan-akan arak @ beer. Namun, ISTAK bukan sebegitu bahkan ia merupakan minuman non-alkohol buatan Iran. Penjualan ISTAK kini begitu meluas sehingga mendapat sambutan begitu hangat daripada orang Muslim atau non-Muslim. Rekabentuk pada tin @ botol minuman ISTAK yang mirip seperti arak menjadi tumpuan dan membuatkan masyarakat teruja apabila ia merupakan minuman 'HALAL' yang sedikitpun tidak mengandungi alkohol.
ISTAK kini merupakan satu fenomena di Sabah apabila negeri yang majoritinya kaum Kadazan yang yang sebahagian besarnya sudah sebati dengan arak @ tapai dari kalangan non Muslim. Namun, dengan adanya ISTAK ini yang dijangka menjadi minuman alternatif, penulis percaya bahawa angin perubahan dari arak, tapai dan montoku kepada ISTAK akan menjadi kenyataan tidak lama lagi.


Kini, ISTAK dipromosi ke kedai-kedai runcit di pedalaman Sabah seperti di Kundasang, Ranau dan mendapat sambutan yang hangat daripada pekedai-pekedai runcit. Ini merupakan satu langkah yang baik dalam membendung gejala minum arak dari kalangan masyarakat khususnya yang Muslim kerana ia satu jenayah dalam Islam.


Mempromosi ISTAK kepada kedai-kedai runcit di pendalaman Sabah bagi menggantikan penjualan arak (montuko' dan liheng).

p/s: Semoga usaha anak-anak muda dalam memartabatkan Islam di Sabah ini mendapat keredhaan Illahi.. Ameen..

Komen Via Facebook

0 ulasan:

Post a Comment

Hak Cipta & Penafian

SBS MEDIA (Sahabat Blog Sabah) - 2011 Digalakkan untuk sebarang sebaran. Sebarang bentuk salinan kandungan daripada laman ini mestilah disertakan link Sahabat Blog Sabah bagi memudahkan proses rujukan. Kami tidak bertanggungjawab ke atas sebarang komen yang disertakan daripada pengunjung dan menjadi tanggungjawab pengunjung sepenuhnya. Sekian.