17 December, 2009

1431H : Hijrahlah..

Share
Sumber: http://suaragunung.blogspot.com/

AlhamduliLLAH, ALLAH masih berikan lagi peluang kepada kita untuk teruskan kehidupan dalam tahun yang baru ini. Happy New Year!!!. Sekarang sepatutnya jeritan itu dilafazkan bagi umat Islam seluruh dunia. Malangnya bukan New Year ini yang dipandang sangat oleh kebanyakan umat.

Nabi S.A.W. menggalakkan kita berdoa pada akhir tahun hijriah dan awalnya. Dan isi doa itu tidak lain mengandungi azam untuk kita tempuhi tahun baru. Azam ada 2 jenis, azam yang kecil nilainya dan azam yang besar nilainya. Yang kecil nilainya itu hanya setakat dunia kita dapat. Tapi kalau yang kita azamkan itu merangkumi kehidupan dunia dan melangkaui kehidupan akhirat, itu yang terbaik dan tinggi nilainya di sisi ALLAH, amin.

Hijrah ada dua jenis. Hijrah fizikal dan hijrah batin. Hijrah fizikal dan hijrah batin. Hijrah fizikal seperti kita bergerak dari satu tempat ke tempat yang lain. Berlainan dengan hijrah batin. Ia perlukan kekuatan untuk lawan nafsu dan bisikan syaitan. Baru boleh hijrah. Daripada solat Subuh seawal jam 6pagi kepada 4.45pg. Daripada solat sendirian kepada jemaah. Daripada buat wajib saja kepada tambah yang sunnah. Daripada sedikit ilmu kepada bertambah ilmunya dan yang paling berat dari sikap yang buruk jadi tabiat kepada sikap yang baik untuk ditabiatkan.

Apa yang paling penting......hijrahlah......

Komen Via Facebook

0 ulasan:

Post a Comment

Hak Cipta & Penafian

SBS MEDIA (Sahabat Blog Sabah) - 2011 Digalakkan untuk sebarang sebaran. Sebarang bentuk salinan kandungan daripada laman ini mestilah disertakan link Sahabat Blog Sabah bagi memudahkan proses rujukan. Kami tidak bertanggungjawab ke atas sebarang komen yang disertakan daripada pengunjung dan menjadi tanggungjawab pengunjung sepenuhnya. Sekian.