17 May, 2011

PAS minta Joseph Kurup jangan ugut penduduk

Share

Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 16 Mei: Ketua Penerangan PAS Negeri Sabah, Hisammuddin Sulaiman menyelar dakwaan Tan Sri Joseph Kurup yang menyatakan bahawa kehadiran penduduk kampung di Mahkamah Anak Negeri Pekan Kecil Sook, baru-baru ini bertujuan ingin mengadakan demostrasi jalanan semata-mata.

Katanya, ucapan Kurup (gambar) itu berbentuk mengugut orang kampung tetapi masalah penduduk termasuk rumah pemujaan yang dirobohkan tidak dapat diselesaikan.

Ahli Parlimen Pensiangan itu dilaporkan berkata demikian di Majlis Perasmian Balai Masyarakat Kampung Lintuhun Baru, Sook.

Kurop mengulas tindakan beberapa orang yang telah mengadakan demonstrasi jalanan di hadapan Pejabat Daerah Kecil Sook.

Hisammuddin mengingatkan Kurup jangan hanya pandai bermain dengan kata-kata mengugut rakyat tetapi tuntutan penduduk kampung yang terlibat dengan rampasan tanah hendaklah diselesaikan segera.

“Jangan jadikan penduduk kampung sekadar alat politik sahaja, seolah-olah beliau takut dengan bayang-bayang sendiri sedangkan kehadiran PAS adalah penyelamat rakyat,” katanya dalam satu kenyataan kepada Harakahdaily.

Untuk makluman, kehadiran beliau pada hari itu adalah atas arahan PAS negeri untuk menyaksikan proses prosiding Mahkamah Anak Negeri.

Apatah lagi, katanya pakaian penduduk-penduduk kampung pada hari tersebut adalah pakaian suku etnik yang ada dalam kalender Tourism Sabah dan tiada sebarang kekacauan dan huru hara.

Tambahnya, pihak polispun tidak mengkelaskan sebagai demostrasi kerana kehadiran penduduk dalam keadaan aman.

Justeru, kata Hisammuddin yang juga Yang Dipertua PAS Keningau bahawa PAS bersedia menggantikan PBRS di Pensiangan pada pilihan raya akan datang.

Komen Via Facebook

0 ulasan:

Post a Comment

Hak Cipta & Penafian

SBS MEDIA (Sahabat Blog Sabah) - 2011 Digalakkan untuk sebarang sebaran. Sebarang bentuk salinan kandungan daripada laman ini mestilah disertakan link Sahabat Blog Sabah bagi memudahkan proses rujukan. Kami tidak bertanggungjawab ke atas sebarang komen yang disertakan daripada pengunjung dan menjadi tanggungjawab pengunjung sepenuhnya. Sekian.