25 October, 2011

JUAL PULAU: KENYATAAN MEDIA PEMUDA PAS SABAH

Share
KENYATAAN MEDIA DEWAN PEMUDA PAS NEGERI SABAH

Dewan Pemuda PAS Negeri Sabah (DPPNS) terkejut dengan pendedahan yang dibuat oleh sebuah laman web (http://www.privateislandsonline.com) yang berpusat di Toronto, Kanada berkaitan dengan aktiviti penjualan tiga buah pulau milik negeri Sabah.

Ketiga-tiga pulau yang dimaksudkan ialah Pulau Pandanan, Pulau Mengalum dan Pulau Montokud. Mengikut maklumat yang dinyatakan laman web berkenaan, Pulau Pandanan yang terletak kira-kira 30 kilometer timur di timur laut Semporna dijual dengan harga $ 2,000 000. Pulau Mengalum pula yang terletak di Laut China Selatan kira-kira 56 kilometer barat laut Kota Kinabalu dijual dengan harga $ 18,000 000 manakala Pulau Montukod yang terletak berdekatan Kota Kinabalu dijual dengan harga $ 35,000 000.

Adalah memalukan jika pulau yang memiliki ratusan hektar, yang mempunyai kepentingan maritim dan kedaulatan negara di biarkan sahaja terlepas kepada pihak asing tanpa ada tindakan prerogatif dan bersungguh-sungguh untuk mempertahankannya.

DPPNS dengan ini membantah sekeras-kerasnya penjualan ketiga-tiga pulau ini khususnya kepada warga asing. Ini kerana setiap pulau-pulau ini merupakan khazanah negara yang harus dilindungi dan dipertahankan oleh semua pihak. DPPNS akan memastikan setiap kepulauan di sekitar negeri Sabah dipertahankan daripada digadaikan untuk kepentingan pihak tertentu .

Oleh itu DPPNS mengulangi pendirian agar kerajaan menghalang penjualan pulau-pulau tersebut memandangkan ia akan mendatangkan banyak kerugian terutama kepada khazanah berharga yang menjadi hak kepada seluruh rakyat Sabah.

Maka dengan itu,pihak DPPNS menyeru agar masyarakat turut sama beramai-ramai membantah aktiviti penjualan khazanah negara ini dengan menandatangani petisyen secara online di (http://www.thepetitionsite.com/1/save-sabahs-islands/). Selain itu juga, kempen mengumpul tanda tangan juga giat diadakan di pusat-pusat membeli belah seluruh Sabah yang kini telah digerakkan oleh seluruh ahli Dewan Pemuda PAS Negeri Sabah.

LAHIRUL LATIGU
Ketua,
Dewan Pemuda PAS Sabah.
(019-3692597)


Komen Via Facebook

0 ulasan:

Post a Comment

Hak Cipta & Penafian

SBS MEDIA (Sahabat Blog Sabah) - 2011 Digalakkan untuk sebarang sebaran. Sebarang bentuk salinan kandungan daripada laman ini mestilah disertakan link Sahabat Blog Sabah bagi memudahkan proses rujukan. Kami tidak bertanggungjawab ke atas sebarang komen yang disertakan daripada pengunjung dan menjadi tanggungjawab pengunjung sepenuhnya. Sekian.