14 October, 2010

Calon PR di Batu Sapi: Anwar bersikap terbuka

Share

sumber: http://masdarwahid.blogspot.com


Ketua Pakatan Rakyat di Parlimen, Datuk Seri Anwar Ibrahim sekali lagi menunjukkan ketokohannya sebagai pemimpin apabila mengambil sikap terbuka berhubung komponen mana yang akan mewakili Pakatan Rakyat untuk bertanding bagi kerusi Parlimen Batu Sapi yang kosong sejak 9 Oktober lalu.

Anwar yang sejak sebulan lalu kerap ke Sabah, memberi peluang seluas-luasnya kepada PKR, PAS dan DAP di negeri itu untuk berbincang dalam semangat kekeluargaan bagi memastikan keputusan terbaik dihasilkan oleh gabungan itu di Sabah sebelum diperincikan oleh kepimpinan Pakatan Rakyat pusat.

“Pakatan memutuskan bahawa PAS akan meletakkan calonnya di Galas, dan DAP, PKR akan membantu memastikan kemenangan.

“Kami juga memutuskan untuk memberi kuasa kepada Pakatan Rakyat Sabah agar memutuskan parti yang akan bertanding di kerusi Parlimen Batu Sapi.

“Keputusan parti mana yang akan bertanding di Batu Sapi akan diputuskan oleh Pakatan Rakyat Sabah sebelum Isnin ini,” katanya dalam satu sidang akhbar petang tadi yang turut disertai Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang, Ketua DAP di Parlimen, Lim Kit Siang dan barisan kepimpinan utama ketiga-tiga komponen itu.

Terdahulu, Pengarah Pilihan Raya PKR Pusat, fuziah Salleh berkata, PKR akan mewakili PR pada PRK itu sebagaimana diputuskan pada Pilihan Raya Umum (PRU) lalu.

Difahamkan, calon PKR ketika itu, Dr Yusuf Sheikh Ahmad, ditahan oleh anggota polis cawangan khas untuk disoal-siasat sehingga proses penamaan calon berakhir yang menyaksikan BN berjaya mempertahankan kerusi itu buat kali kedua berturut-turut sejak kerusi itu diwujudkan buat pertama kali pada tahun 2004.

PKR Cabang Batu Sapi telah menyenarai pendek tiga calon termasuklah dua daripadanya merupakan Bumiputera Islam yang juga anak tempatan di kawasan itu.

Manakala Naib Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man dan Yang Dipertua (YDP) PAS Sandakan, Ustaz Abdul Wahid pula mahu PAS diberi peluang untuk bertanding di kawasan itu pada PRK kali ini.

Rasanya sudah tiba masanya Pakatan Rakyat mengutamakan calon berbanding komponen mana yang bertanding.

Ini bagi memastikan PRK pertama di Sabah ini memberi kemenangan bermakna buat Pakatan Rakyat di Sabah, negeri yang dipropagandakan oleh rejim BN sebagai deposit tetap mereka.

Janganlah jadi seperti BN, sebaik kekososngan kerusi itu, Naib Presiden Umno, Hishamudin Husin mengeleluarkan kenyataan bahawa beliau mahu agihan kerusi dalam sekutu-sekutu BN di kaji semula.

Sebelum ini, Umno Sabah mengeluarkan kenyataan keras untuk ‘merampas’ beberapa kerusi sekutunya dalam BN di negeri itu termasuklah yang disandang oleh LDP, PBRS dan PBS.

PBS ialah penyandang kerusi Parlimen Batu Sapi sejak tahun 2004.

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) akan bermesyuarat Jumaat ini berkaitan PRK Parlimen Batu Sapi

Komen Via Facebook

0 ulasan:

Post a Comment

Hak Cipta & Penafian

SBS MEDIA (Sahabat Blog Sabah) - 2011 Digalakkan untuk sebarang sebaran. Sebarang bentuk salinan kandungan daripada laman ini mestilah disertakan link Sahabat Blog Sabah bagi memudahkan proses rujukan. Kami tidak bertanggungjawab ke atas sebarang komen yang disertakan daripada pengunjung dan menjadi tanggungjawab pengunjung sepenuhnya. Sekian.