11 August, 2011

ZIARAH WARGA KAMPUNG KIPORING

Share
sumber: http://pustakaalghazali.wordpress.com/
Bersama dengan sahabat saya Ustaz Akob Baba bertolak dari Keningau ke Tambunan seusai solat Asar.
Kali ini untuk melawat Kampung Kiporing yang terletak sejauh 40km dari Pekan Tambunan. Untuk sampai ke kampung ini perlu melalui Kampung Pahu, Persimpangan Kampung Kumawanan dan Kampung Garas.
Memang menjadi rutin, setiap kali bulan ramadhan USIA Bahagian Tambunan akan melawat kampung khususnya cawangan USIA Tambunan untuk melihat sendiri permasalahan yang dihadapi komuniti muslimin.
Kehadiran kali ini juga disertai oleh sahabat ajk lain seperti Ustaz Azmi Haji Sidik, Ustaz Suhaidi, Cikgu Roslin dan Kak Nursuhana (banyak memberi semangat utk memasyarakatkan diri).
Seusai berbuka puasa dan solat maghrib, ustaz Akob memberi sedikit tazkirah yang berkisar mengenai perlunya kehidupan beragama dan perlunya ruh islami dihidupkan dalam diri setiap muslim.
Pada saya yang diberi sedikit ruang, menekankan bahawa Pertubuhan USIA adalah suatu entiti bukan badan kerajaan yang berjuang untuk memaklumkan pada pihak berwajib apa jua yang dihadapi masyarakat islam.
Pertemuan yang serba ringkas itu banyak memberi  manfaat, sekurang-kurangnya permasalahan yang dihadapi komuniti ini mampu di suarakan di pihak atasan.
Nota: Jalanraya yang menghubungkan kampung Kumawanan, Garas, Nukakatan, Kiporing, Libang dan beberapa kampung lain amat dahagakan pembinaan jalanraya yang selesa.
 

Komen Via Facebook

0 ulasan:

Post a Comment

Hak Cipta & Penafian

SBS MEDIA (Sahabat Blog Sabah) - 2011 Digalakkan untuk sebarang sebaran. Sebarang bentuk salinan kandungan daripada laman ini mestilah disertakan link Sahabat Blog Sabah bagi memudahkan proses rujukan. Kami tidak bertanggungjawab ke atas sebarang komen yang disertakan daripada pengunjung dan menjadi tanggungjawab pengunjung sepenuhnya. Sekian.